2009-04-23

Att uttrycka sig på alla nivåer

Följer du också teveserien Lie to me på tisdagkvällarna? Jag förstår inte hur det svenska polisväsendet klarar sig utan dessa levande lögndetektorer som avvärjer faror och avslöjar bovar genom att avläsa deras micro expressions.

Det blir ju en del kroppsspråk när jag utbildar i monteragerande och personliga möten. Men jag är ju fortfarande på macro expression-nivån. Några avsnitt till av Lie to me och jag kommer att kunna lägga till några nya slides som kanske kunde ha följande tips...

Tänk på era mikro-uttryck:
1. Ryck inte på handen - då uppfattas det som om du ljuger.
2. Lyft inte på överläppen - då tror besökaren att du är arg.
3. När du får ett klagomål, titta ner i marken/golvet/bordet - då uppfattas du som ångerfull.
4. Pilla inte på klockan eller örhängena när du pratar - det gör bara lögnare.
5. Bit inte i underläppen när du för ett samtal med en kund - det betyder att du är sexuellt attraherad av henne/honom.

Eller så håller jag mig kvar vid mina vanliga tips. Vetskapen om mikro-uttryck gör mig nervös. Jag får genast ryckningar i höger öga.

Jag vet att Dr Lightman och hans medarbetare inte finns på riktigt. Det är en teveserie. Men vetenskapen om micro expressions är inte ett påhittat fenomen.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Printade ut mikro listan. Will aboslut tänka på saken

Åsa Dahlqvist sa...

Man vet aldrig när man kan behöva en lista, eller hur? ;-)