2009-04-27

Lättlurad!

Hamnade helt otippat på ett Amway-rekryteringsmöte för någon vecka sedan. En person som jag mötte på en utbildning jag höll, kontaktade mig och föreslog ett möte när jag kom upp till Stockholm nästa gång. Han hade ett förslag på samarbete, sa han.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att han trodde att jag skulle vilja byta min yrkesinriktning och börja sälja hushållsprodukter och försöka värva alla jag känner och stöter på till att göra likadant. Jag har ju för sjutton en någorlunda framgångsrik utbildar- och konsultkarriär!

Först blev jag förbannad och tänkte lämna mötet som jag blivit inlurad på. Sedan bestämde jag mig för att stanna för att studera deras retorik. Det går främst ut på att man sitter och lyssnar på en Mrs Success som berättar om hur man kan bli rik utan att behöva göra något. Det går helt enkelt ut på att få säljarna att tro att de kan tjäna pengar på att säljare som de har rekryterat säljer Amways överprissatta varor. Hon sa flera gånger att det inte var ett pyramidspel, men det är precis vad det är. Mrs Success berättade om hur pensionen kan tryggas och man som duktig Amway-säljare kan lämna ett arv till sina barn (i form av säljnätverket som man byggt upp). Alltså: du kan tjäna stora pengar utan att behöva göra något, bara du först bygger upp ett stort nätverk av säljare under dig.

Två visdomsord från Memma till alla Amway-försäljare därute:
1. Om det låter som om det är för bra för att vara sant, då är det för bra för att vara sant.
2. You can never cheat an honest man.

Och om man pratar om vikten av personliga nätverk: bjud aldrig in en person du gillar på ett pyramidspelsvärvningsmöte utan att i förväg berätta vad mötet ska handla om. Det är inte bara dålig stil, det är också mycket korkat.

Om Amway på Wikipedia.

Inga kommentarer: