2009-04-08

Festivalfest i fara

Det är ett känt faktum att ett företag som hanterar klagomål på ett bra sätt kan få mer lojala kunder än tidigare, trots att de faktiskt från början hade ett klagomål. Memmas spanare Carl-Johan berättar om hur han gick från att nästan hata ett företag till att rekommendera det till alla.

Det började med att han beställde en digitalbox från Boxer. De lovade en leverans inom 3-5 dagar. När det gått fyra dagar ringde Carl-Johan till Boxer och dubbelkollade att leveransen skulle komma i tid. Det gick ytterligare några dagar. Ingen leverans. Boxer meddelade åter att digitalboxen var på väg. När två veckor hade förflutit ringde Carl-Johan till Boxer igen. Nu var det verkligen bråttom - han skulle ha en melodifestivalfest dagen därpå.

Nu fick han ett helt nytt besked: det fanns ingen digitalbox i lager och det skulle dröja tre veckor innan de kom in. Carl-Johan blev naturligtvis arg och krävde någon slags kompensation för att Boxer ljugit för honom. Han skulle ju köpt boxen någon annanstans om han känt till den långa leveranstiden. Men på kundtjänst kunde de inget göra.

Då skriver jag väl till VD:n på Boxer tänkte Carl-Johan. I brevet berättade han om att han som kund kände sig lurad av företaget. Då tog det skruv. Företaget bad om ursäkt och dagen efter kom en digitalbox (med utökat utbud!) med expressbud.

Både melodifestivalfesten och Boxers relationer med Carl-Johan var därmed räddade.

Inga kommentarer: