2009-04-22

Viker hellre kläder än pratar med kunden

Ett besök på Noa Noa i Jönköping slutar oftast med att jag köper något och går nöjd därifrån och återkommer gärna.

Allt tack vare personalen. Deras framgång kan sammanfattas i följande punkter:

1. Säger hej.
2. Frågar om jag letar efter något särskilt.
3. Om ja, tar fram lite olika plagg som jag får prova.
4. Är ärliga och säger både om de tycker att det sitter bra eller inte.
5. Kommer med tips på hur man använda kläderna.
6. Är trevliga och ser glada ut även om jag inte köper något just då.

Men. I dag var det nog en ny tjej som jobbade där. Hon sa inte hej förrän jag sa det. Och sedan stod hon bara och vek kläder och sa inget mer, trots att jag var den enda kunden. Jag köpte ingenting.

Noa Noa, skynda er att utbilda henne, ni kan förlora många köp på det här sättet!

10 kommentarer:

Familjen Samuelsson sa...

Här i KL är också spännvidden i hur expediter och andra i serviceyrken agerar fascinerande! Oftast blir man väldigt väl bemött men i samma affär kan man under olika dagar få allt från service i världsklass till riktigt imponerande klantigheter. En del taxichaufförer är helt fantastiska och andra lätt skräckinjagande. Vad sitter det i? Går det att utbilda tjejen som du mötte i butiken till att vilja (eller är det våga, kunna, tänka på att?) säga hej? / Emilia

Åsa Dahlqvist sa...

Här i Sverige tror jag att mycket av den dåliga/obefintliga kundservicen beror på blyghet och rädsla för att bli för "gåpåig".

Det här butiksbiträdet skulle kunna gå en utbildning där hon får lära sig att:
1. Det är alltid rätt att ta kontakt med en besökare i butiken.
2. Hon är där för att hjälpa kunden.
3. Ställa frågor som leder till att hon kan hjälpa kunden - antingen låta kunden fortsätta titta ifred, eller hjälpa kunden med att ta fram kläder som skulle passa kundens behov.

Familjen Samuelsson sa...

Det är trevligast om du har rätt! Och du har säkert rtt i att det behövs både "filosofi" och praktiska tips./ Emilia

Anonym sa...

Tänka sig, Åsa, exakt samma sak hände mig i den butiken för ett par veckor sedan! Måste varit samma tjej. Jag blev sur och gick. Hade först tänkt säga något surt i stil med -"Ni verkar inte så intresserade av att sälja idag", men gjorde det inte.
Tänk vad många butiker som skulle kunna öka sina försäljningssiffror om de bara uppmärksammade oss kunder litegrann!
/MrsWiklund

Åsa Dahlqvist sa...

Jaha, Mrs Wiklund, då var det möjligtvis inte en tillfällig svacka. Men nu läste jag om att facket ligger i tvist med Noa Noa angående kollektivavtal. Vem vet, personalen kanske har valt att ligga lågt tills Noa Noa gått med på fackets krav...

Familjen Samuelsson sa...

Charmblockad?

Såningsmannen sa...

Just det. Det är det jag alltid har misstänkt. Jag är inte alls otrevlig: jag är bara lite charmblockerad...

Jay-Dee

Anonym sa...

Surfar runt på bloggar ikväll och fastnade på din, och speciellt på den här tråden, fastän den är ett halvår ;) Visst är det tråkigt att få ett ljummet eller ointresserat bemötande, brukar själv gå ut från butiken då för det är väldigt oinspirerande...
Gillar Noa och har som tur är inte märkt av något tråkigt bemötade. Hoppas att du ger dem chansen igen, för de är över lag väldigt trevliga och har så fina grejer.
Något som jag däremot har lagt märke till är när butikspersonal (i vilken butik som helst) inte riktigt har tagit till sig meningen med kundservice, utan praktiserar någon sorts synlighetsmakt mot sin kund, där de "väljer" när kunden ska synas. Det är riktigt irriterande. Jag kan stå i kassan, och plötsligt är det något som är mycket viktigare än mig, och jag kan givetvis förstå att det kan uppkomma problem, eller information måste spridas vare sig jag står där eller inte, men då skulle jag uppskatta ögonkontakt och ett vänligt "ett ögonblick bara, så hjälper jag dig strax", istället för att bli totalt ignorerad... Vad göra? Orkar ju nte bli irriterad hela tiden... Kanske är det bara att lägga det bakom sig och gå vidare, gång på gång på gång... ?

Åsa Dahlqvist sa...

Tack för kommentaren Anonym! Jag gillar också Noa Noa och nu tycker jag att de har blivit mycket bättre på sin kundservice igen. Framöver kommer butikerna, även lågprisbutiker som Lindex och Kappahl, att bli beroende av att ha personal som ger god service. Ett bra exempel är Dressmann. :-)

Anonym sa...

Ja, det tror jag också. Kunder accepterar inte den tråkiga typen av bemötande när det finns så många andra sätt att handla på. Att gå i butiker är lika mycket upplevelse som att inhandla något, och då är personalen en stor del av upplevelsen.
Hmmm, Dressman(?), får prova att gå dit när sambon ska handla nåt då, bara för att se ;)

Hoppas du bara råkar ut för härliga och inspirerande expediter i fortsättningen! :)