Kriterierna för bra give-aways är:
1. Tydlig koppling till budskapet.
2. Mottagaren ska bli glad.
3. Mottagaren ska spara prylen.
Jag har valt tre partier. Ett från högerblocket, ett från vänstern och ett parti som fortfarande står utanför riksdagen (eller riksstaden som de själva stavar det på en av deras Facebook-grupper) och tittat närmare på prylarna i deras webshoppar.
Centerpartiet: Lågenergilampa

1. Mycket tydlig koppling till budskapet.
2. Man blir väl ganska glad att få en lampa som man kan använda.
3. Eftersom man kanske använder lampan, slängs mest troligt omslaget bort.
Betyg: 4/5
Socialdemokraterna: Halsduk

1. Ingen tydlig koppling till budskapet, förutom att halsdukar naturligtvis kan bidra till välfärd i förkylningstider.
2. Ja, man blir glad om man får en halsduk. Om man gillar rött och vitt.
3. Man slänger inte en väl fungerande halsduk. Möjligtvis ger man bort den, men då lever den ändå kvar.
Betyg: 3/5
Sverigedemokraterna: En halvmeter hög Valkyriabyst (finns även som Loke och Oden)


2. Blir mottagaren glad? Jag skulle gråta. Men större delen av partiets anhängare skulle säkert bli lyckliga över att få ställa upp den på hyllan i pojkrummet som de fortfarande bor kvar i.
3. Och visst sparar man den här prylen. En halvmeter hög byst slänger man inte i första taget. Barnbarnen kommer att hitta den uppe på farfars vind och lägga den i skämsiga-saker-som-våra-förfäder-gjort-lådan (tillsammans med bl a en Ny Demokrati-pins från 1991, några SS-gadgets från 1937 och LP-skivan med Herreys från 1984).
Betyg: 5/5
4 kommentarer:
Kul ämne och briljant analys (fru) Dr Dahlqvist! 5/5
Tack Dr Samuelsson! Är just hemkommen från en annan nybliven doktors disputationsfest: Karin H.
Kul idé att analysera give aways!
/Asta
Neeej, inte Herreysskivan! ;)
Skicka en kommentar