2009-05-21

Akuta problem i växeln

Eftersom jag har en dotter som brutit nyckelbenet två gånger, har upprepade öroninflammationer och är nötallergisk, har jag ett stort antal gånger haft det tvivelaktiga nöjet att ringa till akuten på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.

De flesta människor som jag pratat med i telefon och som vi mött på akuten har varit mycket trevliga och tillmötesgående. Men jag vet inte hur många gånger som vi blivit felkopplade eller fått vänta i upp till en halvtimme, utan att få någon information om vilken plats man har i kön eller hur lång väntetid som de beräknar att jag har.

Som i kväll. Nu var det sonens tur. Han hade fått en stort jack i tån tidigare i dag som fortfarande var öppet och blödde klockan nio på kvällen. Jag ringer växeln på Ryhov.

Samtal nr 1 (ca 4 minuter):
Ringer växeln och vill att de kopplar mig till barnakuten. Kommer fram ganska snabbt. Meddelar mitt ärende och sköterskan jag pratar med tycker att det är ett fall för kirurgakuten. Eftersom det är telefonkö till kirurgakuten kan hon inte koppla mig dit, utan hon ber mig att ringa växeln igen.

Samtal nr 2 (ca 15 minuter):
Ringer växeln igen och ber dem koppla mig till kirurgakuten. Jag hör signaler och med jämna mellanrum kommer en röst som säger "Var god vänta, det är några samtal före". Efter 15 minuter kopplas jag bort.

Samtal nr 3 (ca 3 minuter):
Ringer växeln igen och säger irriterat att jag blev bortkopplad efter en kvart och säger att jag vill bli kopplad igen till kirurgakuten. Då kommer jag helt plötsligt till en automatisk tonvalsväxel där jag kan välja mellan olika alternativ, men det finns inget som heter kirurgakuten. Jag väljer vuxenakuten och trycker på 1:an. Det blir alldeles tyst i luren. Bortkopplad igen.

Samtal nr 4 (ca 3 minuter):
Ringer till växeln igen och säger mycket irriterat att det inte fanns något val för kirurgakuten. "Nej, men det är vuxenakuten du ska välja", säger växeltelfonisten. Det kunde hon väl ha upplyst mig om förra gången, tänker jag. Väljer 1:an för vuxenakuten ännu en gång. Hör vanliga signaler i ungefär en minut, sedan tre korta signaler och sedan tystnad.

Samtal nr 5 (3 minuter):
Ringer till växeln igen och säger väldigt mycket irriterat att jag bara blir bortkopplad hela tiden och jag har nu hållt på att ringa i snart en halvtimme. "Jaha, det var lustigt", säger telefonisten. "Det har inte hänt någon annan person som ringt i kväll". Jag kan inte riktigt se det lustiga i situationen. Men telefonisten trollar fram någon slags snabblinje till vuxenakuten som hon nu i detta specialfall använder. Hon direktkopplar mig och jag kommer äntligen fram! Jippie!!!

Sonens tå gick att rädda, han blev väl omhändertagen av de duktiga sjuksköterskorna och läkarna och han är nu nedstoppad i sängen med ett stort bandage. Men snälla Ryhov, se över er växel, det här är inte första gången det här händer! Vi som är vana att ringa till er brukar oftast ha två telefoner i gång samtidigt utifall den ena skulle bli bort- eller felkopplad. Ganska sjukt, va?

Inga kommentarer: