2009-05-24

Äntligen - svart på vitt!

I Svenska Dagbladet Näringsliv finns i dag ett långt reportage om hur butikerna ska få konsumenterna att köpa i lågkonjunkturen. De intervjuar bland andra Henrik Fexéus, känd från teveprogrammet Hjärnstorm, och Caroline Björkholm, trendanalytiker på Bas Brand Identity. Båda är övertygade om att det personliga mötet kommer att bli viktigare i konkurrensen om kundernas allt snålare plånböcker:

Så här står det bland annat i artikeln (Obs! min fetstil):
"Han är övertygad om att det personliga mötet blir viktigare igen. Säljaren får större betydelse och butikerna borde anstränga sig mer för att få kunden på gott köphumör. Vinnare blir de som lyckas tala med sina kunder och möta dem på en nivå där de känner sig hemma. Allt kommer alltså inte handla om lågpris.
/.../
Att det personliga
mötet kan göra handlare till vinnare i lågkonjunkturen, är även Caroline Björkholm, trendanalytiker på Bas Brand Identity övertygad om. Hon menar att det blir allt viktigare att visa sig generös och engagerad.
Vinnare blir de handelsföretag som ger sina kunder något extra, som exempelvis specifika kunskaper.
/.../
– I tuffare tider måste man knyta kunderna närmare sig och då måste man bygga relationer och göra det genom att vara generös, säger Caroline Björkholm."
Jag säger bara: Jag håller med. Jag har arbetat med företag i flera år med dessa frågor. Så anlita gärna Memma kommunikation om ni vill bli bättre på att ge era kunder ett personligt möte som skapar relationer och nöjdare och lojalare kunder.

Inga kommentarer: