2008-12-10

Du sköna nya vita nötta värld

Min goda vän Lotta driver mer eller mindre på hobbybasis en present- och inredningsaffär i den gamla kvarnen i Ale, några mil utanför Luleå. Det är en supermysig liten bod med ett fint sortiment främst bestående av saker i fransk lantstil, vilket innebär mycket vitt och slitet och zinkprylar och spetsar.

Det jag inte hade väntat mig när jag började besöka Lottas blogg, som startade för någon månad sedan, var att en helt ny värld skulle öppnas för mig. Bloggar med intresse för vit lantlig inredning finns över hela landet med namn som Gårdsromantik, Vitt och blandat, Vit spets, Vitt och nött, Vitt är vackert, o.s.v. Bakom bloggarna finns alltid kvinnor och de gillar naturligtvis att inreda sina hem med nya saker som ser gamla ut och är vita. En del av dem har egna små butiker. De läser varandras bloggar och till jul blir det så här fint i många av deras fönster:
Foto: Lotta i Västbacken

Och jag känner mig naturligtvis lite utanför. Men fascinerad.

5 kommentarer:

Västbacken sa...

Snygg ljusstake ;)

Västbacken sa...

Längtar tills vi träffas igen.
Lotta

Åsa Dahlqvist sa...

Tack för lånet av bilden Lotta. Jag glömde att skriva att det var din. Nu har jag även länkat till dig.

Vi ses snart!!!

Åsa Dahlqvist sa...

Har du några bra tips på fina och fiffiga bordsdekorationer till julafton?

Västbacken sa...

Ingen fara Åsa, du får låna mina bilder hur mycket du vill. Tja det kommer väl någon bild snart på en juldukning på bloggen.Annars tycker jag att massor med granris och röda äpplen mitt på bordet är fint. Några kanelstänger på servetten och så...Tror det blir 23/12 jag är i tv (24norrbotten)och i Kuriren. Då är det julreportage.