2008-12-09

Borttappat: kundens glasögon

I dag skriver Vimmelmamman om de sjukvårdare som skulle spruta in kontrastvätska i hennes blod. De blev sura och irriterade för att det var svårt att få i nålen, och en del av irrationen gick ut över henne. En situation som för henne redan innan var otroligt plågsam förvärrades av personalens beteende.

Inom kundservice pratas det ofta om att vi ska sätta på oss kundens glasögon, sätta in oss deras situation och bete oss därefter. Tänk om sjukvårdspersonalen skulle ha stannat upp och tänkt: Hur skulle jag känna mig om jag hade haft svår cancer i ett halvår och det nu var dags att kontrollera om det har spridit sig eller inte? Skulle jag inte vara så samarbetsvillig som jag bara kunde? Skulle jag inte vara nervös och spänd och behöva lugna och vänliga människor omkring mig?

I det här fallet finns det inga ursäkter för att inte göra sitt bästa. Det handlar om respekt. Och om medmänsklighet. Vilket det i och för sig gör i de flesta av våra möten, även med mindre känsliga kunder.

Inga kommentarer: