2008-11-10

Vad i h-e menar vi med lojala kunder?

Som jag berättade förra veckan var jag på besök i Göteborg för att delta (sitta och lyssna för en gångs skull) på Wednesday Relations halvdagsseminarium om kundlojalitetsprogram mot privatpersoner/konsumenter/du och jag efter klockan 16.00 och på helgerna.

Ulrika Holmberg på Centrum för Konsumtionsvetenskap i Göteborg lade grunden för seminariet med sina tankar på begreppet lojal kund. Och jag kände mig som Peter Dalles uppfinnare ("Det tänkte jag inte på") när jag insåg att jag i åratal slängt mig med uttrycket lojala kunder enormt slarvigt.

Jag har först och främst visat på metoderna för att få lojala kunder, men man måste ju för sjutton bestämma sig för vad man menar med lojala kunder innan man kan börja jobba hårdare för att försöka få dem. Eller hur?! Vill vi att de ska stanna längre hos oss, köpa oftare av oss eller bara köpa av oss? Eller vill också att de ska ändra attityden och känna sig nöjdare, mer engagerade i vårt företag eller till och med som en del av vårt företag?

Många kundklubbar och kundlojalitetsprogram går på halvfart. De fungerar mest som en dyrbar form av kundregister med sporadiska utfall mot oengagerade kunder. Jag är säker på att om de visste vad de strävade mot och hade tydliga mål för sin verksamhet skulle det se annorlunda ut.

Klart slut.

För er som inte sett Peter Dalles uppfinnare:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: