2010-03-17

Att bli sedd

Jag besökte Värdskapets seminarium om sociala medier förra veckan. Om jag någon gång vill bli anställd igen ligger Värdskapet på min topplista över intressanta företag att jobba på. I inledningsföredraget pratade Katarina om vikten av att bli sedd och se andra människor. Det är det som alla personliga möten handlar om i grunden, att bekräfta och se varandra.

Och när jag pratar med människor om deras nöjd kund-upplevelser är det sällan de nämner hur bra en produkt fungerat eller hur god mat de ätit. De återkommer alltid till samma sak: att en person på ett företag varit extra vänlig och omtänksam mot dem och försökt sätta sig in i deras situation.

Denna omtanke och förmåga att se kunden kostar väldigt lite, men kan vara avgörande för företagets överlevnad. Att inte fler företag kontinuerligt utbildar sin personal i kundservice är för mig något av en gåta.



Häxan Surtant, kanske ett hopplöst fall..?

2 kommentarer:

Maria Jansson sa...

Så sant!

Åsa Dahlqvist sa...

Det finns mycket att ta tag i för sådana som mig. :-)