2010-03-23

Danmark vs Sverige på mässgolvet

Jag fick en ovanlig förfrågan för några veckor sedan. Marianne Sjöberg, som är koordinator för Danmarks samlingsmonterNordbygg, ringde mig.

- Kan du hålla ett föredrag för våra danska utställare om varför svenska mässbesökare beter sig så underligt, frågade hon.

- Hur menar du då? undrade jag.

- De uppträder inte alls som danska besökare. Det verkar som om de inte vågar gå in i montern. Är de blyga? Hur ska vi i så fall agera för att locka in dem? Och hur ska vi få dem att fatta beslut?

Det lät som ett roligt uppdrag. Under en halvtimme skulle jag alltså lära danskarna hur de skulle hantera de blyga och långsamma svenskarna.

Några råd under föredraget, som jag höll i kväll, var:
1. Välkomna de svenska besökarna in i montern. Ta det första steget till kontakt.
2. Ta det lugnt i försäljningsprocessen så ni inte uppfattas för gåpåiga.
3. Räkna inte med avslut på mässan - ta i stället kontaktuppgifter och gör en bra uppföljning efteråt.
4. Prata långsamt och fråga gärna den svenska besökaren om han eller hon hellre pratar engelska. Undvik siffror på danska.
5. Många svenskars kroppsspråk är ganska försiktigt. Den du pratar med är mest troligt gladare än vad han eller hon verkar.

Men, till syvende och sist är vi ändå ganska lika vi svenskar och danskar. Det skulle varit betydligt krångligare för dem om de ställt ut på en byggmässa i... Aszerbadjan:

3 kommentarer:

Charlotte sa...

Kul inlägg, och vilken intressant karta! Det är så spännande med kulturer och beteenden!

I de flesta av mina tidigare arbeten har jag haft nordiska kollegor och/eller återförsäljare. Även om vi tycker att vi alla är nordbor, så finns det betydligt fler skillnader mellan oss än vad många tror. :)

Åsa Dahlqvist sa...

Hej Charlotte! Vilken intressant blogg du har! Informativ och bra skriven. :-) Jag addar dig till min blogglista.

Charlotte sa...

Nämen tack, vad roligt att du tycker det! Det samma! :)

Jag insåg precis att din blogg inte fanns med på min lista, och det ska den ju så klart vara. Jag ser till att rätta till det med en gång! :)