2010-03-19

Lättlurade


Jag höll en mässguru-utbildning på Stockholmsmässan i går.

En av deltagarna hade ett förflutet inom print och DR. När vi kom in på det här med inbjudningar räckte hon upp handen och delade med sig av sina erfarenheter, bland annat om vikten av att mäta hur olika utskick fungerar. Det kan man lära sig av att skicka ett brev till en del av målgruppen och ett annat brev till den andra delen. På så sätt kan man bygga upp en kunskap om hur målgruppen reagerar på olika typer av erbjudanden och upplägg.

Hon avslöjade också DR-branschens vinnande receptet för att målgruppen ska nappa på ett erbjudande:
- Penna eller annan gåva i kuvertet för att vi ska öppna.
- "Personligt" brev med bild och underskrift.
- Ett Ps. i blå färg, viktigt med den blå färgen.
- Highlights i texten.
- Använda färgerna "high response red" och high response yellow".
- Tidsbegränsning ("Svara inom 10 dagar").

Visst känns konceptet igen? Och ändå går vi på det. Om och om igen.

Inga kommentarer: