2009-03-05

Slarv på Swedbank - kund väljer SBAB

Det här blev ett långt inlägg...

Vi har köpt ett hus. Trots vår höga ålder är det första gången vi gör det. Och första gången vi begär lånelöfte från banker.

Vi kollade upp olika banker och deras villkor och kom fram till att SBAB verkade bra, det enda negativa var att de inte hade några kontor. Hur skulle det bli med den personliga kontakten?

Våra farhågor kom på skam när vi ringde SBAB och fick prata med Jessica. Hon var trevlig och tog sig tid att svara på alla våra frågor. Min man har ett ekonomiskt fördelaktigt forksningsstipendium, men det är inte taxeringsbart. På kreditupplysningen står det därför att han tjänar noll kronor per år. Jessica på SBAB sa att det borde inte vara något problem, skicka in ett intyg på att han har ett stipendium och på vilket belopp det är.

Dagen efter var allt klart. Låneansökan klar och Jessica sa att hon skulle gå på semester två veckor men att det gick bra att prata med någon av hennes kollegor om vi hade några frågor.

I samma veva frågade mäklaren om någon från Swedbanks lokalkontor fick kontakta oss angående bolån, med motiveringen att vi skulle få en så bra och personlig kontakt med banken på så sätt. Sagt och gjort, en Swedbank-tjej ringde upp oss och vi förklarade läget med min makes stipendium även för henne.

Hon kan inte ha lyssnat på vad jag sagt. Dagen efter får jag ett samtal från henne och det första hon säger är: "Hej, det är från Swedbank. Vi kan tyvärr inte ge er ett lån på den här summan." Jag undrar varför och då säger hon att det beror på att min man inte haft någon inkomst det senaste året.

Då tappade jag sugen - skulle vi stå där med mössan i hand och vädja om att få bli kunder hos ett företag som uppenbarligen inte lägger två strån i kors för att få oss som kunder?

Vi kanske hade valt Swedbank...
1.Om banktjejen lyssnat ordentligt på mig första gången och bett oss skicka intyg på stipendiet, om hon ansett det vara nödvändigt.
2. Om hon hade reagerat när hon såg att min make hade noll kronor i inkomst. Det är ju bara stipendiater (och kriminella) som har det. Pensionärer, studenter, arbetslösa, sjukskrivna - alla andra betalar ju skatt. Här skulle hon tänkt: undrar vad det beror på, jag får ringa dem och kolla upp det, för att inleda det andra samtalet med: "Jag ser att din man inte har någon inkomst, vad beror det på?".

Sorry, Swedbanks lokalkontor. Ni sabbade era personliga relationer med oss rejält. Det ska mycket till innan vi återkommer till er.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi höll inte på att få en dagisplats p g a motsvarande för länge sedan. Då var vi glada att inte bara kommunen erbjöd barnomsorg, utan att det fanns andra alternativ.
Man ska inte falla utanför normen... MrsW

Åsa Dahlqvist sa...

Det enda som är bra med att nolltaxera är att CSN-avgiften blir löjligt låg vissa år.
Hälsar MrsD

Anonym sa...

Om man har ett modärnt studielån, vill säga...
MrsW