2009-03-13

Gamla kunder

Om jag säger gamla kunder så tänker du mest troligt på kunder som ni haft länge, trogna kunder.

I morse hörde jag på ett föredrag av Felicia G Järhult som är doktorand i gerontologi på Hälsohögskolan i Jönköping. I hennes värld är kunderna verkligen gamla, dvs äldre. Hon har tittat på hur den så kallade vårdplaneringen fungerar, dvs hur processen ser ut när en äldre människa har blivit inlagd på sjukhus och sedan ska få eftervård som passar dem.

Det är en oerhört intressant kundgrupp som kommer att bli allt större. Felicia menade att i många fall får kunden den service som passar vårdorganisationen bäst, inte tvärtom. Och det kan vara svårt att bedöma vilken vård man vill ha, när man är 85 år och just blivit utskriven från sjukhuset. I bland kommer de gamla kunderna inte heller ihåg vad som sagts på vårdplaneringsmötena.

Det verkar som att många tänker mycket på och skriver ner hur de vill ha det på sin begravning. Kanske vore det ännu mer aktuellt att skriva ner hur vi önskar att leva våra sista år. Då skulle jag skriva att allt jag behöver är en skön fåtölj, en dator och att jag får välja själv vilka människor jag ska umgås med och vilken musik jag vill lyssna på.

Min mans gamla farmor och de andra vårdtagarna på hennes avdelning tvingades lyssna på dansbandsmusik. Kanske gillade de musiken, eller så inte, det var svårt att veta eftersom de var så virriga att de inte kunde svara. Jag ska verkligen i förväg dokumentera vilken musik jag vill höra. Om jag bara skulle få ta med mig tre CD (om det fortfarande finns CD-spelare då) till ålderdomshemmet blir mitt val:
1. One Hot Minute med Red Hot Chili Peppers
2. It's Never Been Like That med Phoenix
3. Guldkorn, en samlingsskiva med Cornelis Wreswijks bästa

Vilken musik skulle du ta med dig?

Inga kommentarer: