2009-03-23

De stora rullande tidsmarkörerna

Tidsmarkörer är saker eller företeelser som tydligt visar vilket årtal man befinner sig i. Ser man ett foto av en familj med Tacano-overaller vet man med säkerhet att det är taget 1984-1986. Medaljongtapeter är en tidsmarkör för 1972-1976.

Den mest framträdande tidsmarkören för 2007-2009 är nog pilatesbollen. När vi om 20 år ser en film som handlar om den ekonomiska krisen 2009 ger en dammig pilatesboll som rullar omkring i ett vardagsrum den rätta tidskänslan.

Pilatesbollen - du är bra att träna på, men din tid är snart ute.

Om man lever i ett parförhållande är det oftast den ena som inköpt bollen och den andra som klagar över den och gärna skulle vilja se att det tränades lite på den också. Har man småbarn blir den en livsfarlig och begärlig leksak. Pilatesbollen syns och den tar plats. Den ersätter gott och väl det utrymme som den utkastade tjockteven tog.

Min profetia är att runt år 2012 kommer många slutligen inse att det blir för mycket boll och för lite träning. Pilatesbollarna kommer samtidigt att rulla ut ur allas hem.

Märk mina ord, det skulle inte förvåna mig om de fick en egen container på sortergården. "Pilatesbollar - kom ihåg att tömma dem på luft före slängning."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa.
Ha ha du har så rätt.
Jag fick en pilatesboll av min far för 3 år sedan... Han var tidig.
Jag har vid flertalet tillfällen försökt att övertala mig om att den passar in i inredningen (silvergrå) och att den höjer min image att vara sund och vältränad.
Sanningen är att den mest samlar damm och den ända träning den ger mig är när jag sparkar undan den för att dammsuga...
När kommer jag att ge upp??
Ha en bra dag
Kram Nina

Åsa Dahlqvist sa...

Å tänk om man ändå hade en grå pilatesboll. Jonas kom hemsläpande med en grön (se bilden) för något år sedan. Den har kanske använts max tio gånger. :-)

Du kommer att ge upp år 2012.

Anonym sa...

Mitt i prick Åsa! Det jag just nu klurar på är om någon (läs Kevin) skulle märka om jag i hemlighet släppte ut luften ur bollen och la den under sängen. Träning i all ära, men utrustningen bör användas minst en gång i veckan om den ska ta upp en 64:e-del av lägenheten.

Åsa Dahlqvist sa...

Bra idé Stina! Det värsta är att även jag börjat nära en förhoppning om att börja träna på bollen...vilket jag inte heller gör.