2009-03-05

Bloggar och byxdresser

Ulrika Good upplyser oss på sin blogg om att Jan Guillou var i TV-debatt med överbloggerskan Mymlan i går. Jag såg inte själv programmet, men jag vet att han tidigare uttryckt sitt förakt för just bloggar, utan att verka kunna så mycket om själva fenomenet. Själv tycker jag att det är som att säga att man inte gillar böcker bara för att Adolf Hitler och Jackie Collins har använt det mediet.

Det verkar dock som om Jan Guillous kontakt med nutiden börjar få ordentliga glapp. Det finns även andra tecken på det. Den sista bok jag läste av honom var Tjuvarnas marknad. Huvudpersonen är en 39-årig kvinna anno 2005. I inledningskapitlet berättar han att hon tar en promenad iklädd en byxdress. Byxdress... När använde någon kvinna byxdress senast? 1982?

Uppdatering: Efter lite googlande förstår jag att just i år har byxdressen kommit tillbaka! Jan Guillou har gått hela varvet. Äntligen kan han klä sina kvinnliga roller i en klädstil som han känner till och pricka helt rätt! :-)
Ja, den är tillbaka. Jämför 1984 med 2009:

Inga kommentarer: