2011-03-31

Ny rapport visar vad mässor är bra för

I dagarna kom Skyline Expo och EXPO Magazine ut med rapporten The Value of Trade Shows, som visar vad utställare och besökare (i USA) värderar högst med fackmässor. Frågan de försökt få svar på är helt enkelt: Vad är det som är så bra med fackmässor egentligen? Här kommer en sammanfattning.

De tillfrågade utställarna kommer i snitt att öka sina mässbudgetar med med 10 procent. De tycker att det mest värdefulla med fackmässor är:
1.Möjligheten att bygga varumärke och skapa uppmärksamhet
2. Få nya leads/kontakter
3. Stärka relationer och samarbeten

Besökarna uppger att fackmässorna är en mycket viktig del i deras inköpsprocess och att ett mässbesök ofta resulterar i inköp inom tre månader. De kommer satsa mer pengar (4 procents ökning) på mässbesök 2011 jämfört med föregående år.

Det här kanske inte är några nyheter. Men det stärker den amerikanska mässbranschen i något de kanske redan haft som magkänsla: Mässor är ingen övergående fluga. Snart kommer IRM ut med prognosen för mässmediet i Sverige - jag misstänker att vi även där kommer att få se positiva siffror.

2 kommentarer:

Michael Thimmesch sa...

Memma,

Thank you for sharing our new research report with your audience. Our clients are always being questioned about whether trade shows will be replaced by social media, just as they were questioned whether it would be replaced by the internet, by email, by direct mail, by telemarketing, and on and on.

Trade fairs let people get face-to-face, which is even more valuable now with all the technology that is getting in the way.

Regards,
Michael Thimmesch
Skyline Exhibits

Åsa Dahlqvist sa...

Thank YOU for the reserch report!

When I started working with trade shows in 1999 some people actually were convinced that internet would replace face-to-face meetings...

I think social media is a wonderful asset for event and trade show organizers: facebook, twitter and blogs can support the actual event in so many ways!