2011-03-23

Monterkläder Del 2

I går publicerade Kreafonbloggen del 2 i mitt gästinlägg om monterkläder.

Det gav glädjande nog upphov till ett nytt blogginlägg på Bakom pappret, där Terje reagerade på det här som jag skrivit:
Det spelar ingen roll om Nina inte passar i gult eller om Rolf inte brukar ha slips till vardags – nu är de en del av en större helhet.
Terje har verkligen en poäng med sitt inlägg. Bland annat skriver han:
Det är bara det att att när Rolf får slipsen han egentligen inte trivs i eller vill ha, då är han inte lika rolig och välkomnande längre. För stor tröja, för tajt, helt fel färg (kanske ser ännu blekare ut, skär sig till hårfärgen) får helt enkelt människor att känna sig obekväma oavsett om de får lön för att stå i montern eller inte. Prova själv, ta på dig en tröja eller ett annat klädesplagg som verkligen sitter illa på dig och gå sen ut och börja prata med främlingar. Känns så där va?
Och det föranledde en lång kommentar från mig på hans blogg, som du även kan läsa här:

Jo, du har helt rätt. Roligt att få lite “mothugg” och tvingas tänka igenom det man skrivit om! Jag håller med dig. Naturligtvis ska det kännas bekvämt och trevligt med de kläder man har på sig som mässpersonal.

Låt mig utveckla det hela.

Jag tycker att det viktigt att besökarna ser vem som jobbar i montern, vilket kräver någon slags enhetlighet i klädseln – det kan vara allt från att man har en likadan namnbricka till att alla går exakt likadant klädda.

Du som mässansvarig bör involvera monterpersonalen och diskutera med dem hur kläderna ska se ut och varför. Här lyssnar du på Nina och Rolf och alla andra och tar hänsyn till deras åsikter.

Men du ska också se till att kläderna blir någorlunda enhetliga och passar ihop med företagets varumärke och grafiska profil. Ju större grupp av monterpersonal desto svårare för dig som mässansvarig att göra alla till viljes vad gäller vilken färg de tycker att de passar i eller vad som är fint eller vad som är modernt.

Då får du en pedagogisk utmaning som jag sett flera mässansvariga lyckats galant med. Det handlar om att få en förståelse för vilken roll de spelar på mässan och att de är en del av företagets varumärke. Så att Nina tänker: “Okej, jag kanske inte passar så bra i gult, men vad snyggt det blir när vi alla har gula tröjor i vår orangea monter.” Och Rolf inser att även om han inte är en slipsnisse till vardags blir det en häftig effekt om alla bär vit skjorta och blå slips på den här mässan när de ska presentera sitt nya affärsområde “Small business”.

Oj, det här blev en lång kommentar. Det finns ju faktiskt en till sak som mässansvariga kan göra för att underlätta klädproblemet: Se till att alla kläder finns i olika varianter – olika nyanser av samma färg, olika modeller, olika längd på ärmarna, etc – så att monterpersonalen känner att de får välja en egen variant på mässkläderna.

Det här med mässkläder, det är verkligen inte a piece of cake.

Bild lånad från Akward Family Photos.

Inga kommentarer: