2011-03-15

Miljarders miljarders miljarder

I morse åt jag frukost tillsammans med ett tiotal andra hugade PR-människor och kommunikatörer. Om man ska prata om miljarders kronor är ett guldrum på Berns Salonger en passande lokal: det var nämligen Informationsindex 2010 som presenterades.

Undersökningen genomförs av Sveriges Informationsförening (som för övrigt kanske byter namn nästa vecka) och PR-byråernas förening Precis, och syftet är att uppskatta kommunikationsbranschens storlek i Sverige. Man försöker skala bort de renodlade marknadsföringsinsatserna, de räknas redan av IRM, och i stället se på den övriga kommunikationen.

Efter ljupdykningen 2009 visar Informationsindex 2010 en ljusning. 34,6 miljarder kronor satsades på kommunikation förra året jämfört med 33,8 miljarder året innan. Men det går nog inte att kalla det för en uppåtgående trend förrän nästa år, när vi får se 2011 års index.

Och vilken kommunikationstyp tror du att informationscheferna uppgav skulle öka mest det närmaste året? Sociala medier, såklart!

Här analyserar Gabriel Thulin, Halvarsson & Halvarsson, utvecklingen av Informationsindex.

Inga kommentarer: