2011-03-07

Bamse - inte bara stark och snäll

De senaste sju åren har jag läst varenda nummer av Bamse. En del har jag läst flera gånger. Jag har läst om när Bamse hjälpt små ekorrar och de i sin tur hjälpt honom ur Krösus lömska klor. Jag har läst om otaliga elefantungar som ramlat ner i gropar, myror som förlorat sina hem, apungar som tappat bort sina mammor, träd som ramlat över vägen, hus som brunnit, skogar som hotats bli golfbanor... Sensmoralen är ofta: om man hjälper andra får man så småningom hjälp tillbaka.

Därför är det konstigt att jag inte förrän häromdagens kom till insikten att Bamse inte bara är världens starkaste och snällaste björn, utan också världens bästa nätverkare.

Bamse uppfyller alla Memmas tre främsta kännetecken på en bra nätverkare:

1. Du försöker hela tiden lära känna många nya personer.
Även om Bamse inte får många nya bästa kompisar - han har ju Skalman och Lille Skutt - lär han i varje nummer känna många nya figurer. Dessa bekanta, som man inte har så starka band till, är en viktig del av ett nätverk.

2. Du pratar med alla, oavsett status eller rang .
Bamse snackar med de flesta. Han har noll statustänk - alla är viktiga, alla är intressanta.

3. Du funderar på hur du kan vara till nytta för andra (inte hur andra kan vara till nytta för dig).
Om det är något Bamse gör så är det att hjälpa andra. Utan baktanke rycker han ut i alla möjliga situationer. Och ofta visar det sig att hans hjälp lönar sig - de små mössen gnager av ett rep, ekorrarna springer efter hjälp, osv.

Heja Bamse! Du är en förebild för oss alla. Man behöver ingen dunderhonung för att bli bättre på att nätverka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, bra idé att se det så. Stämmer så klart, gillar din liknelse!

Åsa Dahlqvist sa...

Tack! Ibland får man sina uppenbarelser. Ska börja prata om Bamse i mina föredrag. Brukar visa upp andra seriefigurer för att visa hur man INTE ska göra när man minglar/nätverkar.

Anonym sa...

Härligt! Jag har försökt ett par år att leva efter mottot "alla goda gärningar kommer tillbaka i en eller annan form", tror på det. Bamseismen länge leve!
Kram Jojo