Jag höll i en mässguru-kurs i Stockholm i onsdags. Då berättade Tommy, en av deltagarna, hur en bekant till honom som varit utställare på Elmia Husvagn hade varit nära att missa en stororder. In i montern kom det ett medelålders par. De såg ut som två bikers som varit med om det mesta. Mannen hade hästsvans och bar en gammal sliten skinnjacka med långa fransar.
De gick direkt fram till den dyraste och största husvagnen. Försäljaren tyckte att de mest var i vägen för viktigare kunder och blev nästan lite irriterad när de började störa honom med frågor om priser och tillbehörsmöjligheter. Ännu mer irriterad blev han när de påstod att de skulle köpa den där 800 000 kronors-vagnen plus allt tillbehör. Nu måste han ju gå till bankmontern och göra en kreditupplysning på dem, men sedan kanske han kunde bli av med dem. Döm om hans förvåning när killen i bankmontern tittade upp på försäljaren och sa: "De har pengar så att det räcker att köpa den där husvagnen. De skulle kunna köpa hela företaget om du är intresserad av att sälja."
Sedan den dagen lärde sig Tommys kompis att hans fördomar inte alltid stämmer. Hur mycket pengar man har eller vilka prioriteringar man gör i livet syns inte alltid utanpå.
Så var det med det.
Kommentarer från förra bloggen:
Postat av: Mikael
Den kända juvelerarbutiken Tiffanys i New York fick för ett par decennier sedan lära personalen att omvärdera sin attityd gentemot besökare. Det fungerade inte längre att döma hunden efter håren. Många skådespelare och kändisar med miljoner på kontot såg helt enkelt inte ut som de traditionella krösusar som Tiffanys var vana att betjäna. Många såg ut som lodisar men hade pengar nog att köpa hela butiken. Fel attityd hos personalen kunde kosta företaget stora pengar.
Hej. Tack för besöket på min blogg. Nu har jag upptäckt din. Ska stanna här och läsa en stund.
Postat av: Åsa
Tack för historien. Det är sånt jag samlar på.
Åsa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar