2015-11-04

Säg hejdå till magkänslan, utställare!


Den här bilden är ute och valsar på LinkedIn just nu: "Without data you're just another person with an opinion". Om herr W. Edwards Deming verkligen är upphovsmannen till detta citat låter jag vara osagt. Men budskapet är högst relevant, även för alla er som ställer ut på mässor. Min erfarenhet är att över hälften av alla utställare på B2B-mässor inte tar reda på hur det gick på mässan, eller varför. Och då står man där med sin magkänsla när någon i organisationen ifrågasätter kostnaderna för mässan.

Redan innan mässan, ta fram en plan för hur ni mäter:
1. Resultatet på mässan. Uppnådde vi våra mål? Fick vi även andra oväntade resultat?
2. Vilket värde genererades under mässan och vad blev vårt ROTSI (Return on Trade Show Investment)?
3. Varför gick det som det gick? Berodde det på själva mässan eller kunde vi ha gjort annorlunda? Vad kan vi lära oss till nästa gång?

Med dessa "data" kan ni motivera framtida satsningar på mässor både för de som håller i pengarna och för era medarbetare. Dessutom får ni en bild av hur ni kan utveckla era mässdeltaganden och skapa ännu mer värde nästa gång!

___________________________________________

Hör gärna av er till Memma om ni vill komma igång med att mäta och utvärdera era mässdeltaganden!
asa@memma.se, 070-725 51 45

Inga kommentarer: