2010-08-16

Otäckt på SJ

Jobbade med det trevliga gänget på Svenska Mässkonsult idag och åkte hem från Sala till Stockholm med 14.59-tåget. Det var varmt och trångt, men alla passagerare gjorde sitt bästa för att dela med sig av utrymmet.

Snett mittemot mig satt ett tyskt par i 50-årsåldern och en afrikansk man som konstant pratade i telefon. Den kvinnliga konduktören passerade kontinuerligt och frågade med pipig röst om det fanns några nya passagerare.

Innan vi kommer till Uppsala uppenbarar sig en ny konduktör, som med hög röst ropar att alla ska ta fram sina biljetter och legitimationer igen - det ska bli en extrakontroll. Han börjar med det tyska paret. Det visar sig att den tyske mannen åker på en rabatterad biljett för 65+. Men passet visar att han är yngre. Den högljudde konduktören berättar strängt att så här får man inte göra men han förstår att det är ett misstag och han är beredd att se mellan fingrarna den här gången.

Sen vänder han sig till den afrikanske mannen. "Where is your ticket?" Mannen tar fram biljetten, som tydligen är giltig, och visar kontrollanten. "Why didn't you show this ticket to my colleague?!?", gapar konduktören. "Sorry, I didn't understand, I don't speak Swedish", säger afrikanen. "But she has asked you several times and you have refused to show her your ticket!", vrålar kontrollanten.

Då kommer den lilla muskonduktören och säger med sin pipröst att hon inte frågat honom direkt, men att hon har gått förbi flera gånger och han har inte visat sin biljett.

"EVERYBODY HAS SHOWN THEIR TICKETS AND NOT YOU! WHY DID YOU THINK THAT EVERYBODY ELSE SHOWED THEIR TICKETS? WHY SHOULDN'T YOU DO THE SAME?!?"skäller nu kontrollanten som om han vill att alla ska höra. "DO YOU THINK THAT THERE ARE SPECIAL RULES FOR YOU ON THIS TRAIN?!?"

Stämningen är tryckt i vagnen. Den afrikanske mannen försöker än en gång förklara att han inte förstått att han skulle visa biljetten. Men konduktören from hell går därifrån, högröd i ansiktet och säger: "I know that you understood - you just did what was in your best interest!"

Hade jag haft sinnesnärvo nog borde jag ha filmat scenen, för det var inte klokt. Även om mannen hade försökt lura SJ på något intrikat sätt är det ändå inte konduktörens jobb att skälla ut passageraren och dessutom förstöra resten av resenärernas resa med sina otrevligheter.

Men det mest flagranta var att han behandlade tyskarna som faktiskt hade en ogiltig biljett på ett relativt artigt sätt, medan afrikanen som faktiskt hade korrekt biljett fick en utskällning som om han ingenting var värd.

Ilska, elakhet och rasism är INTE de tre ledorden för god kundservice. I morgon ska jag kontakta SJ.

5 kommentarer:

Sofia sa...

verkligen otäckt! Bra att du ska kontakta sj, ska bli spännande att höra vad de har att säga.

Åsa Dahlqvist sa...

Han kanske hade en dålig dag, vad vet jag, men har man ett serviceyrke ska man inte bete sig på det där sättet. Nej förresten, det spelar ingen roll vad man jobbar med - man ska aldrig behandla andra människor så illa.

Västbacken sa...

Huuu...att sådant verkligen händer.

Anonym sa...

Så oerhört upprörande! Uppenbart rasistiskt, bra att du kontaktar SJ!

Mötte en rasistisk tysk tjänsteman vid säkerhetskontrollen på Schönefeld flygplats när jag lämnade Berlin. Mannen, med latinamerikansk etnicitet, framför mig förstod inte vad han skulle plocka upp ur väskan eller vart han skulle gå efter kontrollen. Han mötes av en auktoritär tysk säkerhetskontrollskvinna som på högljudd tyska vänder sig till sina kollegor och säger "Han förstår ju inte ett ord man säger!" och "Det är ju alltid samma sak med dom där!", och möttes av tyst instämmande kollegor.

Helt otroligt! Jag försökte med alla sociala medel att markera att det var fel, men efter att med en hårsmån tagit mig igenom alla kontroller trots massiv bagageövervikt, gjorde jag inte mer än så. Skamligt av mig och skamligt av dom, och ett exempel på det vita europeiska privilegiet- att kunna välja att vara en del av situationen eller inte :(

/Anna

Åsa Dahlqvist sa...

Anonym: Det dumma är att man inte säger något på en gång. Jag blir ofta så paff och vet inte hur jag ska formulera mig. Nu har jag i alla fall skrivit ett skriftligt klagomål till SJ via deras hemsida (hantering 7-10 veckor pga snön i vintras!), men även kommunicerat med SJ via twitter.