2010-08-15

Nej inte gammelfarmor!

Valet närmar sig och har man en blogg om kommunikation blir det svårt att inte prata politik eller rättare sagt politisk reklam. Oppositionen har haft det tufft. I opinionsundersökning efter opinionsundersökning har regeringen Reinfeldt fått starka siffror. Socialdemokraterna har inte riktigt hittat sin USP, trots de fyra år de har haft på sig sedan nederlaget 2006. Och när jag i kväll för första gången såg den här reklamfilmen förstod jag att de är riktigt desperata. Det är ett taffligt försök att få uppmärksamhet - ett rop på hjälp.

Reklam får gärna framkalla frågor, frågor som målgruppen sedan själv svarar på. Men jag undrar om vänsterblocket vill att vi ska ställa oss frågor som: Är det bra att ligga med gammelfarmor? Vill LO starta en ny slags äldrevård där unga människor delar med sig av allt? Får man jobb om man har en mycket äldre kvinna i sängen?

Nej, LO och SSU, det här var verkligen ett slag under stomipåsen.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Med tanke på hur du skriver måste jag fråga - uppfattar du det som att det är den unge mannen som ligger i sängen med damen? Det gör inte jag. Killen har råd att gå ut och roa sig, för han har ett jobb att gå till. Vet du hur avsändarna har tänkt att den skulle uppfattas?

Åsa Dahlqvist sa...

Tack för din kommentar Ronald!

Ja, så uppfattar jag det. Jag vet inte hur avsändarna har tänkt att den skulle uppfattas. Men jag misstänker att de ville chockera och visa att man blir lika förvånad om en ungdom har ett jobb som om en ung kille ligger med en gammal tant.

Men det blir inte bra. Den borde ha förblivit en idé på en pannå hos reklambyrån. Tycker jag.

Annika S sa...

Ja, något annat än att de ligger i samma säng finns ju inte. Det röda påslakanet är ju detsamma. Och om inte - vad gör då kvinnan i filmen?? Kass!! Kommer att få höga OBS-värden - men når man ut med det man vill ha sagt?