2009-11-25

Vad tyckte du?

Har du varit med om att du sitter hos frisören. Håret är klippt och fönat och sprayat. Frisören tar fram nackspegeln och frågar: Vad tycker du?

Du är inte alls nöjd. Men du säger: Ja, vad fint. Och tänker: Jag går aldrig hit igen.

Det är svårt att personligen inför frisören framföra kritik. Det kan bli en jobbig och pinsam situation. De flesta människor behöver också lite tid för att formulera sitt missnöje.

För mig är det en gåta varför inte alla frisörer som har internetbokning och därmed sina kunders e-postadresser skickar ett mail till sina kunder ungefär en vecka efter klippningen. Då kan kunderna i lugn och ro berätta vad de inte är nöjda med. Frisören kan då erbjuda kunden att åtgärda felet eller kompensera för missnöjet. Visst innebär det lite merjobb för frisören, men å andra sidan får de behålla en kund och dessutom lära sig av sina misstag.

Det var för någon vecka sedan jag och min syster pratade om det här. Strax efter plingar det till i min mailbox. Det är ett meddelande från Imperiet, en restaurang på Söder som vi besökt kvällen innan.

Det är precis så här alla som säljer tjänster borde göra! Så här såg själva enkätfrågorna ut. Lätt att svara på och det fanns också möjlighet att skriva en egen kommentar vid sista frågan.

(Och nu kanske ni undrar om jag lever som jag lär. Svaret är ja. Deltagarnas åsikter är det viktigaste sättet för mig att bli en bättre utbildare.)

3 kommentarer:

Chr sa...

jag trodde den inställsamma "Ni-formen" dog ut på sextiotalet... :)

Åsa Dahlqvist sa...

Ja det känns gammalt. Fy för Ni.

Kesomackan sa...

Smart enkät. Den ska jag lägga på minnet.