2009-11-13

Predikant i sunt förnuft

I onsdags föreläste jag för ett antal företag som ska ställa ut i Denzirs monter på tandvårdsmässan Swedental som nu pågår för fullt på Stockholmsmässan. Jag hoppas att jag kunde ge dem den där sista kicken som kan behövas inför en mässa. Det där som gör att monterpersonalen verkligen gör ett bra jobb i montern.

Mycket av det jag berättar om i mina monteragerandeutbildningar är sunt förnuft. Det är inga konstigheter. Till exempel att man inte ska prata intensivt med varandra i montern, stänga av mobiltelefonen, inte hänga på möblerna, och så vidare. Men dessa självklarheter verkar vara bra att bli påmind om. Det har visat sig viktigt att hela gruppen har hört mina budord.

Ett exempel: Om Arne har lätt för att gå fram till okända besökare och börja prata, kan det hända att andra i monterpersonalen tycker att han är en pinsam typ ("Ska man verkligen göra så?!"). Arne känner kollegornas blickar och försöker dämpa sig. Men om alla har hört mig, mässexperten, säga att det är precis det man ska man göra, att det är ett slöseri med tid och pengar att bara stå och vänta på att bli uppvaktad i montern, då blir Arnes beteende i stället uppskattat. Fler möten skapas och företaget får bättre resultat av mässan.

Och vad gäller Denzir så har de en särskild fördel i sina personliga möten. Själva namnet ger automatiskt ett leende. Säg Denzir några gånger så förstår du vad jag menar.

Ha en skön helg!

Inga kommentarer: