Jag och mina studenter i marknadskommunikation på Yrkeshögskolan i Nässjö besökte Möbelmässan för några veckor sedan. De fick ett uppdrag som gick ut på att välja en monter, beskriva den utifrån utformning, budskap, aktiviteter och monterpersonalens agerande, och sedan komma med förslag på förbättringar.
I veckan redovisade de uppgifterna. Visst hade de en del synpunkter på utformningen av montrarna. En monter gick inte att gå in i för att lampor hängde så lågt. En annan företag hade tagit med hela sitt sortiment. Men det som var det genomgående problemet i samtliga montrar var... monteragerandet!
Så här kunde det se ut:
1. En studentgrupp satt och såg intresserade ut och väntade i 25 minuter i Marimekkos monter innan de gav upp och gick därifrån.
2. När några studenter närmade sig en utställare gick han baklänges och försvann in genom en "hemlig" dörr bakom disken han stod bakom.
3. Ett företag som sålde soffor satt bekvämt tillbakalutad i den soffa han försökte sälja och sa inte ens hej till de besökande studenterna.
4. En annan studentgrupp gick runt en monter för att försöka hitta personal. Till slut fann de dem i ett mötesrum inne i montern, men inte ens då tog personalen kontakt med dem.
Och så vidare. En bekymrad student frågade mig: Hur kan det bli så här? Utställarna kan väl inte själva tycka att det här är ett bra beteende? De förlorar ju en massa kontakter och goodwill genom att agera så här oproffsigt!
Det är ju inte bara på Möbelmässan det ser ut så här, det gäller alla mässor. Och jag är övertygad om att det finns tre viktiga faktorer som i stort sett skulle kunna stoppa detta fantastiska slöseri med resurser:
> Att personalen förstår betydelsen av det personliga mötet och hur det påverkar inte bara kortsiktig försäljning, men också företagets varumärke.
> Att personlen känner till målen med mässan och att det är de som ska arbeta för att nå dem.
> Att all monterpersonal tillsammans tränar på monteragerande. Att ta kontakt med personer man inte känner är inte alltid så självklart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar