2009-02-09

Tanten är din

Oj, vad länge sedan jag bloggade! Jag har haft ett uppdrag på Yrkeshögskolan i Nässjö som har tagit väldigt mycket tid. Men nu ser jag fram emot mer "normala" arbetsveckor och förhoppningsvis fler blogginlägg!

För att mjukstarta lite vill jag berätta en sann historia om hur bra bemötande kan löna sig. En bekant till mig, vi kan kalla henne Sigrid, hjälpte ett möbelföretag att ställa ut på Stockholm Furniture Fair häromåret. Hon hade designat och byggt montern och fungerade sedan som värdinna och stöd till säljarna.

In i montern kommer en gammal dam, stödd på en käpp, och tilltalar en av säljarna på engelska. Säljaren tittar bedjande på Sigrid och viskar "Kan du ta tanten?". Sigrid befriar honom från den oönskade besökaren. Hon får snabbt igång ett intressant samtal med den gamla damen, som är mycket insatt i möbelbranschen. Efter ett tag frågar Sigrid varför damen besöker mässan.

"Jag är chefredaktör för en fransk tidning, Le Monde", svarar hon. Och tack vare det trevliga bemötandet hon fick i just den här montern, fick företaget en helsida i den franska dagstidningen.

Så kan det gå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm man bör respektera the power of the tant. :-)

Anonym sa...

en mycket tänkvärd historia! :)

Go gôbbe från Götet sa...

Hejsan!

Sökte just bloggar med etiketten "kundrelationer" och fick träff på din blogg. Spännande och intressant att läsa det du skriver med relation till kundbemötande, kommunikation etc.

Fastnade speciellt för ditt inlägg kring resesäljaren, som mist sin hund och därför var lite frånvarande på jobbet den aktuella dagen. Där ser man effekten av god kundhantering - det går faktiskt att vända en negativ upplevelse till något positivt för kunden. Ofta blir man ju som kund då ännu mer lojal i framtiden - precis vad som också skedde i exemplet med resesäljaren.

Vad svårt det ändå kan vara att agera "helt rätt" i alla lägen. Det missade jag fullständigt vid ett speciellt tillfälle . . .

I'll be back / Go gôbbe

Åsa Dahlqvist sa...

Tack för kommentarerna! Och till dig Go gobbe från Götet säger jag välkommen åter!