2009-01-27

Postkodlotteriet - för fegisar

Jag ryser varje gång jag ser Postkodlotteriets reklam. Rickard Sjöberg spänner sina blå ögon i mig och berättar varför just jag borde köpa en Postkodlott. Bakom det proffsiga leendet anas en iskall hotfull ton. Han vädjar till människors osäkerhet och rädsla för att bli förlorare bland vinnare:

1. Din lott ligger här hos oss, det enda du måste göra är att aktivera den.
2. Tänk om du inte aktiverar (dvs köper) din lott och alla dina grannar vinner. Då skulle du ångra dig va! Då skulle du få stå där och gräma dig och glutta genom persiennerna på den spontana glädjefest utvecklades på gatan.
3. Aktivera lotten. Och stöd barnen i Afrika (som om det vore det enda sättet att göra det).

Rickard, du kan inte hota mig på det viset. Pengar till välgörenhet kan jag skänka ändå. Utan att någon vinnare snor åt sig en del av potten.
Visst känns hans leende en aning hotfullt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för bidraget, jag som undrade om jag är ensam med att inte följa hans "råd", man då kanske hade han dykt upp själv fram för min dörr... Har det så bra / ela

Åsa Dahlqvist sa...

Ja deras reklam vill jag kanske inte kalla ondskefull, men nog är den lömsk!