2008-10-28

Regel nr 1: få inte målgruppen att titta bort

Kommer ni ihåg den där reklamfilmen som de visade mycket i september, där huvudpersonerna är en pappa och en tonårsdotter som åker bil i en stad? Det händer en massa saker (ni vet, det vanliga i försäkringsbolagsreklam - en rad händelser som skulle kunna leda till olyckor), men i slutet blir pappan tvungen att bromsa in och dottern tappar sin räksallad på stolen framför. Första gången tyckte jag att det såg ut som hon kräktes. Andra gången tittade jag mer noggrant: det var räksallad som rann ner för stolsryggen. Äckligt såg det ut i alla fall.

Som grand final för denna långa och säkert dyrbara produktion placerar försäkringsbolaget sin logga mitt på den äckliga, kräksliknande och rinnande geggan.

Jag trodde att det var regel att se till att tittarna inte blundar när man visar upp sin logotyp i reklamfilm. Eller hade målgruppsanalysen gett företaget rådet att kräsmagade kunder är olönsamma kunder?

Tyvärr har jag förträngt vilket försäkringsbolag det var. Det är förknippat med obehagliga illamåendekänslor.

Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: ela

Det fanns en reklamspot i radio under en viss tid där man hade ljudet hos tandläkaren ... jag brukade byta kanal direkt. Kan tänker mig att det gjorde fler. Så, det finns många som inte vet vem som gjorde reklam där helle ... Hälsningar / ela

2008-10-29 @ 09:33:51
URL: http://www.medcolour.blogspot.com/

Postat av: Åsa

Haha, vilket hemskt ljud! Ja, det gäller ju att få människors uppmärksamhet, men obehag är väl inget man vill få människor att förknippa med sitt varumärke...

2008-10-29 @ 09:48:49
URL: http://meetingmemma.blogg.se/


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: