Som vanligt när det kommer en ny bok i marknadsföring så skriver Dagens Nyheter om den. Och visst är det bra. Men som vanligt saknas de kritiska frågeställningarna. Den här gången gäller det Micael Dahléns "Nextopia".
Om någon påstår något så drastiskt som att den klassiska modellen för produktlivscykeln inte gäller länge. Och dessutom menar att det är något nytt med att människor är beredda att betala mer i början av en produkts livscykel än i slutet, då kunde väl journalisten ställa följande frågor:
- Har inte alltid människor varit villiga att betala mer för saker det är ont om? Varför skulle det omkullkasta modellen om produkters livscykler? Att skapa en hajp, har inte marknadförare arbetat med det i alla år fast under andra namn? Förväntningssamhället, är inte det något som drivs av en ständigt bättre ekonomi? Vad händer vid en ekonomisk nedgång, tror människor fortfarande att de kommer att ha det bättre om tre månader? Är hajpteorin endast ett uttryck för den tillfälliga ekonomiska uppgången vi levt i?
Och det finns fler frågor som skulle kunna ställas. Mest troligt skulle herr Dahlén kunna ge intressanta svar. Kom igen DN, ge oss som pluggat och arbetar med marknadsföring och ekonomi något att bita i!
Men DN väljer den lätta vägen och Micael Dahlén får väl bara tacka och bocka för den hajp som han fått kring sin nya bok. Jag tror jag ska vänta med att köpa den tills den värsta hajpen gått över och priset sjunkit.
Läs även andra bloggares åsikter om micael dahlén, nextopia, produktlivscykel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar