2008-10-27

Franskt femtiotal förenade familjen

Pixar och DreamWorks i all ära. Men fredags kväll kändes det outhärdligt att se Hitta Nemo, Ice Age 2 eller Shrek för trettiosjunde gången. Och jag och min man har sedan 1980-talet sett kändisar tävla mot varandra i fåniga lekar. Och Idol är för tråkigt med den nya juryn.

Desperat flög min blick över DVD-utbudet i bokhyllan: det måste finnas något som barnen och vi kan se tillsammans. Något som inte är en barnfilm, som är roligt för alla åldrar och som inte innehåller våld och sex. Vi fick gå tillbaka till efterkrigstiden för att hitta en gemensam nämnare.

4-åringen och 6-åringen var ytterst tveksamma till en grå film, men snabbt satt de och skrattade åt Monsieur Hulots tokigheter i Jacques Tatis Semestersabotören. Filmen är faktiskt både rolig och ett otroligt intressant dokument över tidigt 1950-tal.

Här är en scen från filmen:


Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: Lotta

Ha ha,ja det ska vara du och Jonas. Men faktiskt så kan det bli för mycket av alla Disneyfilmer och sånt. I vår familj är det Hannah Montana och High School Musical för hela slanten, men en dag fastnade faktiskt jag och flickorna i att läsa gamla kokböcker från 40-talet som jag sparat från auktionen som var i vårt hus.

2008-10-26 @ 19:25:47
URL: http://www.vastbacken.blogspot.com


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: