2008-08-22

Lastbilar

Nu pågår Lastbil2008 för fullt på Elmia här i Jönköping. Hade en kickoff för ett antal truckdieselförsäljare inför mässan i tisdags. Jag hade träffat dem tidigare, i juni för en längre genomgång. Det här var bara en kort kickoff för att bli påmind om vad man ska tänka på att inte göra och att göra när de jobbar i montern.

Jag ska åka upp till mässan och kolla till dem i eftermiddag. När jag som tjej besöker mässor som Lastbilsmässan eller Automässan eller Tekniska Mässan så är det som om jag inte existerar för utställarna. För de typiska kunderna är män. Fördomarna stämmer ju oftast, men inte alltid. Varför chansa?

En kursdeltagare på en mässgurukurs som jag höll i våras hade varit inköpschef i ventilationsbranschen. När hon besökte Tekniska Mässan fick hon jobba hårt för att uställarna skulle förstå att hon besatt alla kunskaper och dessutom var beslutsfattare. Säljarna vände sig automatiskt till den kollega (man) som hon hade med sig. Och många företag gick på så sätt miste om stora affärer.

Kanske upplever män det på liknande sätt på traditionellt kvinnliga mässor som t ex Formex?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: