2008-05-08

Noll nöjda kunder

Construct Data Verlag i Österrike har nog inte en enda nöjd kund. Och jag menar inte en enda.

Deras affärsidé är skicka ut formulär angående ett register på nätet, FairGuide, till utställare i samband med att de ska delta på en mässa. Det är lätt att tro att det handlar om att kostnadsfritt godkänna sina adressuppgifter och att mässarrangören står bakom utskicket. Men de företag som skickar tillbaka ett underskrivet formulär förbinder sig enligt det finstilta att betala 10 000 kr per år i tre år. Genom att Construct Data Verlag befinner sig i Österrike och bedrar företag utanför sitt eget land har det varit svårt både för österrikiska myndigheter och andra länders rättssystem att komma åt dem.

De är mycket hotfulla i sina kontakter med sina "kunder" och inte den mest känslosamma vädjan biter på dem. Många oroliga småföretagare har till slut betalat pengarna bara för att få sinnesro.

Undrar hur det är att jobba på ett sådant skojarföretag..? En platsannons för kundtjänstansvarig på Construct Data Verlag skulle kanske se ut så här:

"Vi söker dig som är van vid samtal med skällande, gråtande och hotfulla personer. Din främsta uppgift är att inte ge med dig."

Det låter som klippt och skuret för vilken småbarnsförälder som helst.

Inga kommentarer: