2016-01-13

Vad monterpersonal kan lära sig av Magnus Samuelsson



En kall (och naturligtvis regnig) februarikväll i Borås för några år sedan fick jag nöjet att jobba med Magnus Samuelsson. Det var en kickoff för utställarna inför en trädgårdsmässa som skulle gå av stapeln några månader senare. Magnus Samuelsson var där i egenskap av världens starkaste man och jag i egenskap av en av Sveriges främsta mässexperter. Han pratade om muskelstyrka och jag om monteragerande. 

Det som jag imponerades mest av Magnus Samuelsson var hans fantastiskt trevliga sätt att svara på alla frågor om hans styrka. Han måste ju ha fått frågan om hur han bar sig åt för att lyfta den där stora stenen i Världens Starkaste Man-tävlingen tusentals gånger. Men när han fick frågan där just den kvällen av ett gäng lite blyga boråsföretagare, så tog han emot den som om det var den mest intressanta fråga han någonsin fått och svarade som om det var den första gången han fått den. 

Reboota inför varje samtal i montern. För besökarna är varje fråga ny - även om du svarat på den hundra gånger! 
Och det är något som du som jobbar i mässmontern också kan tänka på. Även om du är less på att få samma fråga om och om igen i montern, tänk på att det är första gången besökaren ställer frågan. Efter varje samtal, var lika nyfiken, intresserad och lyhörd på nästa besökare du pratar med. Varje montermöte ska vara ett bra möte, det är så ni får goda ambassadörer, nöjda kunder och nya kunder på mässan.

_____

Som ni ser av bilden är även Magnus Samuelsson rätt så imponerad av min muskelstyrka. Men i vanliga fall blir folk mest imponerade av att jag är väldigt bra på att stötta, coacha och träna utställare inför, under och efter mässan, för att de ska uppnå bästa resultat. Hör gärna av dig om du vill veta mer. 

// Åsa Dahlqvist, Memma
asa@memma.se 070-725 51 45

Inga kommentarer: