2016-01-25

Är en mässexpert lösningen på allt?


Det vore nog lite förmätet att påstå att en mässexpert är lösningen på allt. Men genom att anlita en mässexpert genom hela eller delar av mässdeltagandet så är chansen större att resultatet av mässan kommer att bli avsevärt bättre.

Utställare lägger ner 3,5 miljarder kronor på mässdeltagande varje år. Och det är lågt räknat. Hur säkras dessa investeringar? 

I genomsnitt lägger Sveriges totalt 35 000 utställare ner 100 000 kronor på varje mässa per år (källor: IRM och SFC 2014).  Och det är lågt räknat. Trots dessa stora investeringar i några få dagars mässdeltagande är det få utställare som har satt upp mätbara och värdefulla mål för mässan, som har en genomtänkt kommunikation och röd tråd eller som har en plan för kontakterna ska följas upp på mässan. Det är inte okej att slarva bort en sådan stor investering i potentiella kunder, stärkta relationer och nya affärer. Men räddningen är nära!

Som din mässexpert är mitt mål att din verksamhet ska få ut så mycket som möjligt av er investering i mässan. Rent konkret hjälper jag bland annat till med:

  • Utbildning och träning av den mässansvariga projektledaren
  • Strategisk rådgivning - målsättning, röd tråd, branding, utvärdering...
  • Feedback på era projektplaner och monterdesign
  • Idégenerering i specifika frågor, exempelvis monteraktiviteter, inbjudan, uppföljning
  • Förberedelse och träning av monterpersonalen - monterträning före mässan, montercoachning under mässan.
  • Mystery visitor-analys

En mässexpert löser inte allt. Men nästan allt som har med ert mässdeltagande att göra.

________________________

Välkommen att läsa mer på Memmas hemsida eller kontakta mig direkt på asa@memma.se, 070-725 51 45.

Inga kommentarer: