2016-01-03

Nyårslöfte: Ta mässor på allvar!

År 2016 blir ett riktigt mässintensivt år. Fler företag än någonsin kommer att ställa ut på mässa under det kommande året.

Därför önskar jag att  att alla ni som på något sätt ansvarar för kommunikation, marknadsföring eller försäljning har som nyårslöfte att ta mässor på allvar. För som det sett ut hittills är det allt för många utställare som låter den nya praktikanten ta mässorna, som ser mässor som något nödvändigt ont som det ska läggas så lite resurser på som möjligt, som verkar tro att det räcker med att stå i sin monter för att rätt besökare ska strömma in. 

Så det här med att ta mässor på allvar betyder bland annat att ni: 

... ska använda mässdeltagandena som en viktig del av er kommunikation och försäljning! 
... ALDRIG ska delta på en mässa utan att ha klart för er vad syftet är (varför är vi med?) och vilka mål ni har med ert deltagande (vad ska vi uppnå?)! 
... ska se till att monterpersonalen känner till vad de har för uppgifter och mål och att de är motiverade att göra sitt jobb! 
... ska förstå att det först och främst är er uppgift (inte mässarrangörens) att fylla er monter med rätt besökare! 
... följer upp era kontakter och skapar riktigt värde av det ni åstadkommit på mässan! 
... utvärderar varje mässdeltagande, dokumenterar och ser till att lära er och utvecklas som utställare!
--------

Allvarligt talat, om ni vill ha hjälp med att vara riktigt allvarliga med era mässdeltaganden går det bra att höra av er. Jag stöttar och kommer med kreativa idéer före, under och efter mässan. 

God fortsättning! 
/ Åsa på Memma
asa@memma.se, 070-725 51 45

Inga kommentarer: