2010-09-15

Finn fem fel

I fredags höll jag en utbildning i skriftlig kommunikation och säljande texter för en klass på Schartau Handelsinstitut. Vi avslutade med att diskutera vad man ska tänka på när man skriver e-post. I och med e-post, bloggar och twitter har många företag mycket mer skriftlig kommunikation med sina kunder. Och då gäller det att man gör det på rätt sätt.

Därför var det extra passande att jag i måndags fick följande e-post från en frisör jag varit kund hos:
Hej, kära kunder.

Vi har nyss skickat ut ett testmail.. "En regnig dag"

Nu har åters frisör korats och vi är uppdaterade med det senaste inom hår.

Under oktober ska vi ha en modelluttagning som vi annonserar om i NVP.

18 årsgräns och gärna familjer är då välkomna..

Besök vår hemsida och boka din tid via den..

Läs om våra frisörer och där ser du vilka som jobbar nu och lite om oss.

Låt oss inpirera och sköta din höstlook....

Frisörsalongen

Eftersom det här var deras första kundmail och jag kan det här området ville jag ge lite feedback, så jag svarade:

Hej!

Tack för mailet. Bra att använda den kanalen för att kommunicera med era kunder. Vill bara ge lite feedback:

Skicka med en länk till er hemsida.

Skicka med en länk till mer info om modelluttagningen - lite svårt att förstå det där med åldersgräns och sedan att familjer är välkomna. :-)

Bästa hälsningar,
Åsa

Varpå jag fick följande svar:

Tack,, Jättebra..
18 år är utan målsman...

Och dagen efter skickar salongen det här mailet till sina kunder:

Hej och tack alla som hört av sig...

Svar på era frågor....

Inför vår modelljakt i oktober så betyder det att 18 årsgräns är för de utan målsmans sällskap...Till uttagningen,

Vi tar även familjer..

Och vår hemsida har

www.frisorsalongen.com .se funkar också..

Vi tar ej mot beställningar på mail, utan via hemsidan..

Frisörsalongen

Var inte oroliga, jag ska inte försöka hjälpa dem igen. Men jag har fått ett bra exempel till min nästa kurs i skriftlig kommunikation på att det är bra att kunna skriva om man ska skriva.

4 kommentarer:

Sofia Arnoldsdotter sa...

Det är fantastiskt att de försöker i alla fall! Och vilken tur de har som får din hjälp!

Åsa Dahlqvist sa...

Ja, det är ju bra! Och det är lätt för mig att raljera.

Men jag skulle inte öppna frisörsalong utan att lära mig lite grundläggande kunskaper i konsten att klippa hår. ;-)

Det kliar i fingrarna att skicka ett till mail ändå och tipsa om att inte avsluta varje mening med tre punkter. Det skulle höja standarden betydligt.

Lena C sa...

Jag gillar din slutknorr: "...det är bra att kunna skriva om man ska skriva" :) Klokt.

Åsa Dahlqvist sa...

Lena C: Idel visdomsord öses ur Memmas källa. :-)