2013-03-22

Öppet brev från Memma till alla utställare i landet som känner sig träffade

Kära utställare,

I femton år har jag jobbat med mässor på olika sätt. Jag har besökt hundratals mässarrangemang och jag har gått med näven hårt knuten i fickan länge nog. Det var den senaste mässan som jag besökte som blev droppen. Det var som att färdas i ett helvete byggt av vepor, rollups och storbildsskärmar, när jag såg hur era kommunikationsinvesteringar formligen brändes upp i bästa Gudrun Schyman-stil (men utan något bakomliggande budskap).

Ni utställare investerar i allt från 50 000 till en miljon kronor under en mässa: monterhyra, monterbygge, personal, logi, resor, broschyrer och giveaways.  Alla dessa pengar för att under ett par dagar få till så många och så bra möten som möjligt. Och ändå verkar många av er inte anstränga er ett dugg för att uppnå dessa möten när ni väl har chansen!

Under senaste mässan jag besökte ställde jag mig utanför era montrar och stirrade på er, jag gick in i era montrar och vandrade runt ett tag, jag gick fram och tog en give-away, jag tog foton av montrarna. Men ingen tog ett kliv framåt och frågade: ”Hej, vilket företag kommer du ifrån?”. Ni bara stod – eller ännu värre, satt! – i era montrar.


”Vill hon något kan ju hon alltid komma hit”, kanske ni tänkte. Men så fungerar det inte – det är en extremt ineffektiv och oprofessionell taktik om man vill få till så många och så bra möten som möjligt.

Passiv monterpersonal gör hela mässan till en icke-upplevelse. Ni utställare får inte nog med möten, besökarna tycker inte att det var värt att besöka mässan och mässarrangören får missnöjda kunder.

Det är bara ni som kan se till att ni får de möten ni vill ha – ta chansen i stället för att se pengarna gå upp i rök medan ni bekvämt sitter i era montrar och sippar på ytterligare en kopp kaffe från grannens nespressomaskin.

Bästa hälsningar i all välmening,
Åsa Dahlqvist
Memma kommunikation

En allt för vanlig syn på mässor. Kom igen utställare - ta ansvar för att skapa möten! 

Inga kommentarer: