2011-02-16

Kändis eller underhållare i montern?

Det händer att utställare anlitar utomstående personer för att locka besökare till montern. Det kan vara en kändis, artist, akrobat... Här är några tips så att investeringen i underhållning i montern verkligen ger resultat:

Tips #1: Kändisen måste hjälpa till!
En kändis skapar alltid intresse. Men hur ofta går du fram till en känd person som du ser på stan? Du kanske sneglar, tar ett foto i smyg med mobilen, men du går inte fram och pratar med kändisen. De flesta av oss blir lite blyga för kända personer.

Därför gäller det att kändisen som du anlitar i montern är välkomnande och tar eget initiativ och är aktiv i att själv skapa möten med besökarna.

Häromdagen träffade jag på ett utställarmöte världens starkaste man, Magnus Samuelsson, som varit med på mässor för olika företag i många år. Han agerade perfekt med alla han mötte - såg glad ut när man bad om autograf, gav tips om lyft och träning som om det vore första gången han fick den frågan, tog sig tid att prata med människor.

Magnus Samuelsson, världens starkaste man, är ett gott exempel på en välkomnande kändis. Här tillsammans med en av världens starkaste mässutbildare.

Tips #2: Det är ni som är viktigast
Faran med en kändis eller någon annan underhållande person i montern är att deras show tar över. Besökare lockas till er monter, men det enda de kommer ihåg efteråt är den där skådespelaren, jonglören eller trollkarlen. De har ingen aning om vilket företag som stod bakom.

Därför är det viktigt hur ni placerar kändisen eller underhållaren i montern så att de inte skymmer er helt och hållet. Kan de ha kläder med er företagslogotyp? Syns ert företagsnamn och erbjudande? Har ni autografpapper med ert budskap på? Kan de ni har anlitat nämna er på något sätt?

Tips #3: Koppling till er verksamhet
Det händer ganska ofta att de personer som ska locka besökarna till montern inte har någon som helst koppling till er verksamhet eller ert budskap. Visst kan monterpersonalen ändå ta kontakt med besökarna när de väl har stannat.

Men varför inte tänka ett varv till innan man bestämmer sig för vilken person eller underhållare just ert företag ska ha. Kanske kan personen man anlitat för att underhålla i montern även väva in ert budskap eller illustrera er produkt eller tjänst på något sätt.

Ett exempel på underhållare som både lockar och får fram budskap är Avi Frier. Han är inte bara trollkarl utan också specialist på montermagi. Tack Ronald Skelton som uppmärksammade mig på honom! Kolla här:

Inga kommentarer: