2009-07-03

Uttjatat ämne men förbryllas ändå

I går stämde jag träff med en kund till mig. Jag har gjort kortare utbildningar för den här kunden. Det finns potential för fler uppdrag och kunden har ett stort kontaktnät med andra företag som skulle kunna vara intressanta för mig.

Vi skulle träffas i går eftermiddag. Kunden ville gärna bestämma en exakt tid för mötet. Men det är inte riktigt min grej. "Jag kommer någon gång på eftermiddagen", sa jag. "Du kan väl hålla dig inne på kontoret."

När klockan var fyra på eftermiddagen började kunden ringa och lämna meddelanden på telefonsvararen. Kunden frågade om jag nu visste mer exakt när jag skulle komma. Kunden behövde nämligen göra några ärenden innan han slutade för dagen. Jag insåg nu att det skulle bli lite tajt - vi kanske får ses en annan dag. Men varför ringa tillbaka till kunden och berätta det? Om kunden ringer igen och jag hinner svara kan vi ju bestämma en ny dag.

Nej, det var inte jag som betedde mig så exempellöst. Det var vår rörmokare som redan klantat sig flera gånger med själva rördragandet och från och med i går mist alla chanser att få ytterligare ett uppdrag av mig. Och vad gäller rekommendationer till bekanta hamnar han på svarta listan.

Och nu precis när jag skriver detta inlägg ringer han (kl 07.00 på en semestermorgon - hela familjen samt gäster ligger och sover!) och frågar om det går bra om han kommer om en timme.

Tror du han bad om ursäkt för att han aldrig dök upp igår?

3 kommentarer:

Annika Sjöberg sa...

Exempellöst, nej, tyvärr inte - men uselt. Jag ska vid tillfälle ge dig ett brev från SL. Det är svaret på ett klagomål jag hade kring att min son inte fick åka med en buss pga vad de hävdade var en felaktig remsa. Fick ett superbra brev, med personlig touch, de bad om ursäkt, talade om hur de gick vidare med klagomålet och skickade också med biobiljett till sonen - med ett tillägg om att de hoppades att han gillade att gå på bio. Lysande bra!!

Sofia Arnoldsdotter sa...

Till listan kan numera läggas en städfirma, som inte bara helt enkelt inte har städat lägenheten efter överenskommelse innan utsatt datum - nu är de oanträffbara för dels förklaring, dels att få tillbaka den nyckel de fått för att kunna städa. Spännande drama i väntan på upplösning. De har också förlorat mer än en potentiell kund på detta...

Åsa Dahlqvist sa...

Annika: Skicka gärna det brevet!
Sofia: Det är ju för uselt! Hur gick det?