2010-09-12

Partierna besvikna på sociala medier

I dagens DN kan man läsa om att sociala medier inte fått det genomslag i valrörelsen som många hade förutspått. Mediereportern Mattias Hermansson gör analysen att digital kommunikation inte är effektiv och att partierna borde ha satsat mer på dörrknackning och personliga möten inför valet.

Här tycker jag att Mattias Hermansson hade lite otur när han tänkte. Sociala medier är inte en reklamkanal utan ett socialt rum där långsiktiga relationer skapas och personliga nätverk byggs upp. Och personliga möten fungerar på samma sätt.

Att säga att sociala medier inte är lämpliga för att skapa relationer med väljarna är att kasta ut barnet med badvattnet. Men för att lyckas i sociala medier måste man vara social. Det går bara att få en effekt av sociala medier om man (precis som jag tidigare i dag skrev om i mitt gästblogginlägg) bland annat följer dessa tre principer:

1. Knyt många kontakter. Intressera dig för så många som möjligt.

2. Ge! Fundera på hur du kan hjälpa andra, inte hur de skulle kunna vara till hjälp för dig.

3. Håll relationerna levande. Se till att du regelbundet kommunicerar med dina kontakter.

Tänk efter, alla partier med twitterkonton: har ni gjort det här? Jag har inte märkt av er närvaro mer än att ni då och då berättat var partiledarna befinner sig eller gått ut med olika budskap. Det är inte personlig kommunikation, det är partiinformation. Man kan heller inte vänta sig ett resultat efter bara några månader. Att nätverka handlar om att skapa relationer på lång sikt.

Det som partierna saknat är ett långsiktigt tänkande, både vad gäller sociala medier och personliga möten. Att knacka dörr och fiska röster några månader före valet gör nog många mest förbannade. "Jaha, nu är det val, nu kommer de minsann och intresserar sig för mig bara för att få röster", tänker i alla fall jag som väljare.

Tänk om politikerna hade sett till att under hela mandatperioden vara ute bland väljarna och kommunicera med dem, på twitter, på facebook, på stan eller i biblioteket! Då hade de kunnat knyta starka personliga band som hållt ända fram till valdagen.

Uppdatering 13 sept: Kolla vad Mona Wallin såg i dag. Illustrerar väl det jag vill säga i det här inlägget: använd inte megafon i sociala medier.

Inga kommentarer: