2011-02-23

Memmas krönika i Event & Expo 1-2011

Bjud in!

Jag pratade med en utställare häromdagen. Mässan skulle gå av stapeln om några veckor och jag frågade om hon hade bjudit in till mässan. ”Nej”, svarade hon. ”Besökarna kommer ju ändå till vår monter.”

Det här är ett vanligt tänk hos många utställare. Varför ska jag bjuda in – besökarna lär ju inte missa vår monter på mässan!

Men det resonemanget bygger på att det finns besökare. Dagens mässbesökare går inte på en mässa av gammal vana. Deras stora fråga är ”What’s in it for me?”. Om vi inte får dem att förstå vilken nytta som ett mässbesök kan ge dem, väljer de mest troligt bort det.

Ju fler utställare som före mässan berättar om sina erbjudanden, vad de kommer att visa på mässan, vad som kommer att hända i deras montrar, desto fler anledningar får besökarna till att avsätta en dag för att gå på mässan. Naturligtvis måste arrangören göra sitt för att marknadsföra mässan, men för besökaren kan en inbjudan från en utställare vara avgörande.

Fundera på vad som kan locka just din målgrupp. Baka gärna in de professionella nyttorna, som mässerbjudande, kunskap eller produktprover, med privata nyttor, till exempel kaffe, sköna sittplatser, gåva eller rolig tävling. Bjud sedan in via alla kanaler som ni kan nå er målgrupp: brev, facebook, mail, i säljsamtalen, via hemsidan…

Det ska inte undgå en enda av era kunder och potentiella kunder att det kan löna sig att besöka mässan!

Du kan också läsa krönikan här, på sidan 28:

2011-02-22

Patient i fel ruta

Den här scenen på en vårdcentral bevittnade Inger, en bekant till mig:

Gammal man vid receptionen: "Jag har en tid hos doktorn klockan nio."

Sköterskan: "Ja men det är en telefontid, doktorn ringer dig. Har du långt hem?"

Mannen: "Javars."

Sköterskan: "Så tokigt då hinner du ju inte hem."

Man får hoppas att den gamle mannen fick låna en telefon i alla fall...

2011-02-17

Heja Hjalmar!

Ett litet exempel på gott värdskap. Hjalmar, en av Taxi Stockholms chaufförer, grep in och gjorde dagen lite bättre för sina medmänniskor.


Gå in på Taxi Stockholms facebooksida och ge Hjalmar ett hejarop!

2011-02-16

Ett smakprov...

...av Åsa Dahlqvist på Memma kommunikation in action. Här på ett öppet föredrag om mingel och nätverkande i Norrköping, arrangerat av Sveriges Talare.



Klicka här för att boka mig som föreläsare!

www.SverigesTalare.se

Kändis eller underhållare i montern?

Det händer att utställare anlitar utomstående personer för att locka besökare till montern. Det kan vara en kändis, artist, akrobat... Här är några tips så att investeringen i underhållning i montern verkligen ger resultat:

Tips #1: Kändisen måste hjälpa till!
En kändis skapar alltid intresse. Men hur ofta går du fram till en känd person som du ser på stan? Du kanske sneglar, tar ett foto i smyg med mobilen, men du går inte fram och pratar med kändisen. De flesta av oss blir lite blyga för kända personer.

Därför gäller det att kändisen som du anlitar i montern är välkomnande och tar eget initiativ och är aktiv i att själv skapa möten med besökarna.

Häromdagen träffade jag på ett utställarmöte världens starkaste man, Magnus Samuelsson, som varit med på mässor för olika företag i många år. Han agerade perfekt med alla han mötte - såg glad ut när man bad om autograf, gav tips om lyft och träning som om det vore första gången han fick den frågan, tog sig tid att prata med människor.

Magnus Samuelsson, världens starkaste man, är ett gott exempel på en välkomnande kändis. Här tillsammans med en av världens starkaste mässutbildare.

Tips #2: Det är ni som är viktigast
Faran med en kändis eller någon annan underhållande person i montern är att deras show tar över. Besökare lockas till er monter, men det enda de kommer ihåg efteråt är den där skådespelaren, jonglören eller trollkarlen. De har ingen aning om vilket företag som stod bakom.

Därför är det viktigt hur ni placerar kändisen eller underhållaren i montern så att de inte skymmer er helt och hållet. Kan de ha kläder med er företagslogotyp? Syns ert företagsnamn och erbjudande? Har ni autografpapper med ert budskap på? Kan de ni har anlitat nämna er på något sätt?

Tips #3: Koppling till er verksamhet
Det händer ganska ofta att de personer som ska locka besökarna till montern inte har någon som helst koppling till er verksamhet eller ert budskap. Visst kan monterpersonalen ändå ta kontakt med besökarna när de väl har stannat.

Men varför inte tänka ett varv till innan man bestämmer sig för vilken person eller underhållare just ert företag ska ha. Kanske kan personen man anlitat för att underhålla i montern även väva in ert budskap eller illustrera er produkt eller tjänst på något sätt.

Ett exempel på underhållare som både lockar och får fram budskap är Avi Frier. Han är inte bara trollkarl utan också specialist på montermagi. Tack Ronald Skelton som uppmärksammade mig på honom! Kolla här:

2011-02-01

Min uppgift här i arbetslivet

Jag har försökt koka ner vad jag gör till en mening och har kommit fram till följande:

Min arbetslivsuppgift är att få så många människor som möjligt att bli bättre på att ta kontakt och prata med andra människor.

Det är faktiskt det jag brinner för. Att få fler människor att prata med varandra. Det är nästan lite fint.