2009-07-22

Snyggt jobbat Quaker!

För någon månad sedan hittade vi något som kunde vara en råttbajs i Havre Fras-paketet (huga vilken särskrivning: Havre Fras!). Men det kunde också vara något annat bränt som följt med. Jag tappade i alla fall aptiten för innehållet i just det paketet och ringde till Quaker Oats och berättade vad vi funnit. BrittMarie (ja, hon stavar det så!) som jag fick prata med bad mig skicka "fyndet" med brev. I måndags fick jag svar:

"Vi återkommer till din reklamation av Havre Fras och beklagar att du har anledning att vara missnöjd med vår produkt.

Fabrikens kvvalitetskontroll har nu undersökt din reklamation och de bekräftar att det svarta föremål du fann i paketet bestod av en bit bränd Havre Fras-deg. Fabriken har haft problem med ojämn råvarukvalitet vilket resulterat i att vissa Havre Fras blivit för mycket rostad eller som i ditt fall, brända. Biten du fann har inte heller blivit avskren till rät storlek. Den borde dock ha sorterats bort i de siktar och separatorer som finns installerade längs produktionslinjen och vi beklagar att kontrollen inte varit tillräcklig denna gången.

Som kompensation för dina utlägg för produkt och porto bifogas varucheckar på 50:- och vi hoppas att du trots det inträffade vill ge vår produkt en ny chans."

2009-07-03

Uttjatat ämne men förbryllas ändå

I går stämde jag träff med en kund till mig. Jag har gjort kortare utbildningar för den här kunden. Det finns potential för fler uppdrag och kunden har ett stort kontaktnät med andra företag som skulle kunna vara intressanta för mig.

Vi skulle träffas i går eftermiddag. Kunden ville gärna bestämma en exakt tid för mötet. Men det är inte riktigt min grej. "Jag kommer någon gång på eftermiddagen", sa jag. "Du kan väl hålla dig inne på kontoret."

När klockan var fyra på eftermiddagen började kunden ringa och lämna meddelanden på telefonsvararen. Kunden frågade om jag nu visste mer exakt när jag skulle komma. Kunden behövde nämligen göra några ärenden innan han slutade för dagen. Jag insåg nu att det skulle bli lite tajt - vi kanske får ses en annan dag. Men varför ringa tillbaka till kunden och berätta det? Om kunden ringer igen och jag hinner svara kan vi ju bestämma en ny dag.

Nej, det var inte jag som betedde mig så exempellöst. Det var vår rörmokare som redan klantat sig flera gånger med själva rördragandet och från och med i går mist alla chanser att få ytterligare ett uppdrag av mig. Och vad gäller rekommendationer till bekanta hamnar han på svarta listan.

Och nu precis när jag skriver detta inlägg ringer han (kl 07.00 på en semestermorgon - hela familjen samt gäster ligger och sover!) och frågar om det går bra om han kommer om en timme.

Tror du han bad om ursäkt för att han aldrig dök upp igår?