2008-09-30

Det borde vara lag...

...på att alla som arbetar med någon typ av kundmöten ska läsa och ta till sig boken "Det Goda Värdskapet - konsten att få människor att känna sig välkomna" av Jan Gunnarsson och Olle Blohm.



Det var allt jag ville säga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2008-09-29

Lite varmare, lite luddigare

Så precist uttryckt av Martina Haag när hon beskriver hur hon känner sig efter några dagar på bokmässan. Det är kanske något för alla utställare att fundera på: Hur får vi människor att känna sig lite varmare, lite luddigare efter ett besök hos oss?

Se hela inslaget på DN:s webb-tv. Horace Engdals uttalande om att försöka tänka positivt om bokmässan är också oslagbart: "Belinda Olsson sa en gång att det (bokmässan) inte är cancer utan underhållning, det är värt att tänka på."

Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: Carl

Intressant försvenskning av det engelska uttrycket "warm and fuzzy". Jag tror att det svenska "mysig" ligger ganska nära. Som man känner sig när man sett "När Harry mötte Sally" hemma i vardagsrumssoffan med flanellpjamasen på. Jag tror Bokmässan har det extra bra förspännt för att framkalla denna känsla. Att läsa böcker förknippas ju med en viss långsamhet och lugn och de flesta författare som uppträder på bokmässan är ju ganska "litterära". Man känner sig kanske inte lika "varm och luddig" om man läser något av James Elroy stående på grön linje från Västerort klockan sju en tisdagmorgon. Men då kan man ju alltid ta till - Martina Haag.

2008-09-27 @ 12:30:21
Postat av: Åsa

Det är kanske inte själva bokläsandet som får en att bli varm och luddig på bokmässan. Jag tror att det handlar om att vara mitt i ett hav av böcker, bokälskare, författare, företag som arbetar med böcker... Man tumlar runt och blir trött och lycklig. Man kommer hem en upplevelse rikare.

Och denna känsla borde alla utställare och alla mässarrangörer sträva efter att uppnå hos sina besökare, oavsett bransch.

2008-09-29 @ 11:36:00
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Varför Memma?

Jag blev tillfrågad av Lena på Kreafon angående berättelsen bakom mitt företags namn, Memma kommunikation.

Det är mer en anti-historia.

Memma är en finsk traditionell efterrätt som hör påsken till. Den ser ut som chokladkaka, men smakar kladdigt surbröd och serveras med socker, grädde och sylt.

När jag för några år sedan skulle bestämma namn på min firma så fanns det alltid någon obskyr enmansreklambyrå som hade snott mina smarta, coola och dubbeltydiga namn.

Till slut rabblade jag upp alla fina ord jag kunde och helt plötsligt sa jag "memma". Min man skrattade. Vi brukade säga "memma" om mat som vi inte tyckte om men som vi tryckte i oss ändå. Detta på grund av att vi en gång testade att äta memma. Jag tyckte inte att det var gott och lämnade därför min portion på tallriken. Min man däremot åt upp hela sin portion. Sedan sa han "Fan det här var det äckligaste jag ätit - ska du inte ha din bit?". Och så länsade han min tallrik.

Numera har memma fått en ny betydelse i familjen. För min man som är doktor i entreprenörskap är Memma ett intressant studieobjekt. För mina barn är Memma det som hindrar dem från att få vara med mamma hela dagarna. För mina kunder är Memma förhoppningsvis något som står för möten, kunskap och inspiration.

Memma kommunikation, det låter bra och med facit i hand är jag nöjd med namnet. Det är lätt att komma i håg och sticker ut mot de vanliga "Å.D. Konsult och Utbildning"-namnen. Lite av efterrätten dröjer sig ändå kvar i företaget. Lotta, som gjorde min logotyp och grafiska profil, tog hänsyn till memmans chokladkakeliknande färg och utseende.

Om det stör någon vän av ordning att det inte betyder något mer än att det är en finsk efterrätt. Här kommer en logisk och rationell efterförklaring (påhittad alldeles nyss):
Möten
Event
Monteragerande
Mingel
Alltid (redo? där?)

Ps. Namn som jag verkligen ville ha men som var upptaget: Giraff kommunikation. Namn som jag inte fick för Bolagsverket: Hej kommunikation.

Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: Lena

Tack, kul läsning!

2008-09-29 @ 15:29:33
URL: http://www.kreafon.se/blog

Postat av: Mikael

Efterrätt, det räcker gott för mig. Smakar memma...

2008-09-30 @ 20:34:44
URL: http://www.jisander.se

Hyfs

Magdalena Ribbing, Dagens Nyheters vett & etikett-expert, skriver om mingel i dag.

Även om hon i sitt för mig parallella universum av högtidsdräkter och ordnar uppmanar till att inleda konversationer med att beundra vaser och konstverk, så är hennes tips för minglare riktigt tänkvärda.

Det viktigaste av allt är att man faktiskt kan gå fram till vem som helst på en fest eller ett mingel och börja prata. Det är bara de utan hyfs och stil som ignorerar en sådan invit.

Tänk på det om du känner dig dum efter att ha blivit nobbad av en medminglare. Nobbaren kan stå där, stil- och etikettlös. Du kan oberörd gå vidare till nästa person: "Tjusig gobeläng! 1500-tal eller 1600-tal? Vad tror du?"

Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: ela

Tack för tipset, mycket bra blogg du driver, jag brukar läsa allt.
Hälsningar / ela

2008-09-30 @ 08:09:19
URL: http://www.medcolour.blogspot.com/

Postat av: Åsa

Tack Ela! Det värmer i höstrusket!
Åsa

2008-09-30 @ 09:34:59
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

Postat av: Sussi

Sanna ord, Lättast att hitta samtalsämne, se sig runt i rummet och tala om föremålen, inredningen, rummets fönster mm.

2008-10-01 @ 10:47:50
URL: http://www.smyckadegipskvinnor.se


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2008-09-26

Längtar till...



Besöker mässan på fredag och ska bland annat hälsa på en rosa favoritutställare, Library Lovers.

Kommentarer från Memmas förra blogg:

Postat av: Jojo

Hej Åsa! Jag har inte sagt till dig att jag gillar din blogg å läser den ofta. Nu har du dessutom värvat ännu en Library lover. Kram Jojo

2008-09-25 @ 21:35:11
Postat av: Åsa

Vad roligt att du gillar min blogg, Jojo! Jag undrar hur det gick för discodivor utan körledare i går..?

2008-09-29 @ 09:23:30
URL: http://meetingmemma.blogg.se/


Läs även andra bloggares åsikter om ,

2008-09-23

Hissa och dissa den 22 september

Sitter på X2000 som går direkt från Stockholm till Jönköping. Hissningen och dissningen går därför i tågets tecken.

Hissa:
+ Elektroniska biljetter. Inga papper att glömma. Det enda du visar upp är ditt betalkort. Underlättar för kunden = god service.
+ Billiga biljetter om man är ute i god tid. En del irriterar sig på det, men jag tycker att det ger mig som kund valfrihet och möjlighet att påverka.
+ Antingen har jag vant mig vid mobilpratare eller också har vi generellt blivit bättre på att hantera mobiltelefoner på allmänna platser. För sju år blev jag galen på alla gälla signaler. Och de som svarade talade så högt att det var tveksamt om någon mobiltelefon var nödvändig. Medkundernas beteende är också viktigt för upplevelsen.

Dissa:
- Tågtoaletterna. Varför finns det ingen toalettborste för de som önskar rengöra toaletten efter sig? Eller vill SJ helst inte att man använder toaletterna ombord..? Äckligt är dålig service.
- På 1 Klass bjuder SJ på äpplen, men är de sköljda? Ingen vet. Man kan ju fylla ett glas med vatten och gå in på den äckliga toaletten och skölja frukten. Fast särksilt första klass känns det ju inte.
- En anledning till varför jag inte använde SJ vid ännu fler tillfällen är den osäkerhet jag fortfarande känner angående punktligheten. Jag vet inte om tågen ofta blir försenade, men jag tror att det kanske är så och det räcker för att jag väljer bilen vid vissa tillfällen. SJ - bevisa att jag tror fel och jag kommer att åka tåg dubbelt så ofta.


Välkommen till första klass. Vindruvsklasen har samlat på sig tågresenärernas samlade bacillflora. Det hade räckt med äpplen.

2008-09-19

Mässa gör nakenreklam

Kolla in reklamfilmen nedan för Vildmarksmässan '09. Bra kontrast till alla hetsiga reklaminslag och dessutom ser det så underbart ut. Och gulligt.

Reklambyrån Berntzon Bylund ansvarar för reklamkampanjen. Den här filmen är startskottet för en tävling som går ut på att människor skickar in sina egna filmade friluftsupplevelser. Och upplevelser, det är ju det som en mässa ska ge och förmedla till sina besökare!

Lycka till!



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2008-09-18

Den enes död...

Svarta ekonomirubriker får bisarrt nog mig och min make att känna optimism inför framtiden.

Tänk, när vi flyttar tillbaka till Stockholm om några år kanske vi kan hitta ett gammalt helvete som är skapligt (tack, svåger Mathias för det uttrycket!) under 3 miljoner kronor och mindre än 30 minuter med buss, T-bana eller pendeltåg till centrum.

The return of the outsiders!


Exempel på ett gammalt helvete som är skapligt.

Allmänbildning del 1. Janne Carlzon

Jag är kursansvarig för utbildningar inom kundrelationer och kundkommunikation på Yrkeshögskolan i Nässjö. Medelåldern på studenterna är 25 år. Jag tänker ofta att jag är någorlunda jämngammal med dem, vi är liksom vuxna men inte gamla.

Men...pang! Jag skojar om att jag känner mig som Kurt Olsson när jag försöker rita något på whiteboarden. Skämtet kanske inte var så roligt, men jag hör inte ens ett artigt skratt. Då inser jag att de flesta bara var fem år när Kurtan hade sin storhetstid. Det går nog att leva ett anständigt liv utan att veta vem Kurt Olsson är. Men det finns andra personer och händelser som faktiskt kan vara bra att känna till.

Därför tar jag mitt ansvar och kommer med jämna mellanrum att dela med mig av min livsvisdom för att bidra till att höja allmänbildningen bland den yngre populationen.

Först ut är Janne Carlzon som inte ska blandas i hop med Janne "Loffe" Carlsson. Nej, vad dum jag är, det är väl ingen under 30 år som vet vem han är heller...

Alla som vill jobba med ledarskap och kundrelationer måste veta vem Janne Carlzon är och hur han förändrade synen på hur man styr en organisation mot kundorientering och lönsamhet.

Janne Carlzon blev mest känd för sin tid som koncernchef för SAS från 1981 till 1993. Han skrev en internationellt känd bok "Riv pyramiderna". Ett av budskapen i boken är att ledare inte ska styra genom instruktioner utan genom att sätta upp mål och visioner och sedan ge medarbetarna motivation och eget ansvar. Han förespråkar platta organisationer och att cheferna ska ha direkt kommunikation med de medarbetare som möter kunderna. Genom denna typ av ledarskap och kundorientering kunde Janne Carlzon vända negativa resultat till positiva, både under sin tid på Linjeflyg och sedan på SAS.

På 1980-talet var SAS bland de första med att ge kundservicekurser till sina medarbetare. Media ville dra ett löjets skimmer över detta och kallade det lite föraktfullt för "charmkurser". Jag kommer ihåg hur man pratade om dessa kurser som något slags utbildningar i ytlighet - varför skulle man lära sig att vara trevlig?

Det är inte alltid lätt att vara föregångare. Men med tiden händer det att man få rätt.


Janne Carlzon är 67 år och är sedan två år tillbaka styrelseordförande för Företagarna.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Gott värdskap

Kreafonbloggen, tack för alla bra inlägg. Den här berättelsen är relevant för det jag jobbar med. Alla är värdar för sitt företag.

UPS

UPS är helt otroliga. Först behandlar de en kund så illa så att han skriver om det i sin blogg. Sedan råkar hans blogginlägg hamna på nionde plats när man söker på ordet UPS på Google. Vad gör UPS då? De blir sura och låter sina jurister skriva ett brev till den misshandlade kunden. Denna osannolika historia kan ni läsa om på UPS-kunden Dans blogg.

(Återigen ett tack till Kreafonbloggen för att ni gjorde mig uppmärksam på detta.)

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2008-09-14

Disco!

Det här har ingenting med mässor eller kundrelationer att göra (hoppas jag). Möjligtvis med möten. Kolla in de olika dansstilarna, öva under veckan och du kommer att äga dansgolvet på lördag.

2008-09-11

Sett på Husvagnsmässan

Besökte Elmia Husvagn Husbil i dag. Mina studenter från Yrkeshögskolan i Nässjö fick i uppgift att studera utställarna. Nästa vecka ska de redovisa lyckade och mindre lyckade exempel på monteragerande.

Här kommer några bilder och ni får ursäkta om jag är lite gnällig emellanåt, det är en yrkesskada...


Det var många besökare redan på morgonen under mässans första dag. Medelålder 55.


Urk. Om man ska bjuda på godis: 1. Fyll på i skålarna. 2. Godis med papper runt.


Så här ser det ut på nästan alla mässor. Mässarrangörer i alla städer, varför måste det fula betonggolvet synas mellan utställarnas golv och golvet i gången? En detalj som drar ner helhetsintrycket.


Blom- och krukväxtpoliserna lyste med sin frånvaro.


Vägverket hade en något rörig monter, men ett tydligt budskap. Även om man bara gick förbi förstod man vad de ville säga och svara på frågor om. 80 km/h. Bra!


Man lär sig alltid något nytt på mässor. Gissa vad det här är?

2008-09-10

Otakt

Var i Nässjö i dag och pratade marknadsföring med Yrkeshögskolan. När jag slog på vindrutetorkarna på vägen hem fick jag en insikt om vad jag inte står ut med. Otakt.

Det är därför jag aldrig fixade vattengympa - det är tortyr att vara oförmögen att röra sig i takt till musiken. Och finns det något mer irriterande än vindrutetorkare som rör sig i en takt och en låt som går i en annan? Alla biltillverkare, här får ni en gratis produktutvecklingsidé. Synkning av vindrutetorkarna med bilstereon. Vem vet, det kanske kan rädda liv?


Men den första minuten av Duffys senaste hit var faktiskt kompatibel med näst högsta vindrutetorkarläget på vår Volvo 945.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2008-09-09

Ajajaj

Jag har bott för länge i Jönköping. Parkerade i P-huset vid Rådmansgatan i Stockholm i dag. Fyra timmar, 300 kronor. Tur att det i alla fall är avdragsgillt!

2008-09-08

Döm inte hunden efter håren

Nu är det snart dags för Elmia Husvagn Husbil 2008 här i Jönköping. För många husvagnsägare är mässan själva avslutningsfesten på campingsäsongen. För husvagnsförsäljarna är mässan ett måste.

Jag höll i en mässguru-kurs i Stockholm i onsdags. Då berättade Tommy, en av deltagarna, hur en bekant till honom som varit utställare på Elmia Husvagn hade varit nära att missa en stororder. In i montern kom det ett medelålders par. De såg ut som två bikers som varit med om det mesta. Mannen hade hästsvans och bar en gammal sliten skinnjacka med långa fransar.

De gick direkt fram till den dyraste och största husvagnen. Försäljaren tyckte att de mest var i vägen för viktigare kunder och blev nästan lite irriterad när de började störa honom med frågor om priser och tillbehörsmöjligheter. Ännu mer irriterad blev han när de påstod att de skulle köpa den där 800 000 kronors-vagnen plus allt tillbehör. Nu måste han ju gå till bankmontern och göra en kreditupplysning på dem, men sedan kanske han kunde bli av med dem. Döm om hans förvåning när killen i bankmontern tittade upp på försäljaren och sa: "De har pengar så att det räcker att köpa den där husvagnen. De skulle kunna köpa hela företaget om du är intresserad av att sälja."

Sedan den dagen lärde sig Tommys kompis att hans fördomar inte alltid stämmer. Hur mycket pengar man har eller vilka prioriteringar man gör i livet syns inte alltid utanpå.

Så var det med det.

Kommentarer från förra bloggen:

Postat av: Mikael

Den kända juvelerarbutiken Tiffanys i New York fick för ett par decennier sedan lära personalen att omvärdera sin attityd gentemot besökare. Det fungerade inte längre att döma hunden efter håren. Många skådespelare och kändisar med miljoner på kontot såg helt enkelt inte ut som de traditionella krösusar som Tiffanys var vana att betjäna. Många såg ut som lodisar men hade pengar nog att köpa hela butiken. Fel attityd hos personalen kunde kosta företaget stora pengar.

Hej. Tack för besöket på min blogg. Nu har jag upptäckt din. Ska stanna här och läsa en stund.

2008-09-08 @ 22:04:57
URL: http://www.jisander.se

Postat av: Åsa

Tack för historien. Det är sånt jag samlar på.
Åsa

2008-09-09 @ 21:22:13
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

2008-09-05

McDonald's igen

McDonald's i Klinga utanför Norrköping. Återigen stannar vi där för att fylla våra magar på väg hem från Stockholm. Pommes friten smakar illa. Lika illa som de hade gjort två dagar tidigare när vi åkte upp till Stockholm.

Jag: "Vi borde säga till dem."
Maken: "Nej, vi kanske kan maila i stället."
Jag: "Det kommer aldrig att bli av. Nu säger jag till."

Jag går fram tlll disken och berättar vänligt om våra pommes frites-upplevelser. Och tjejen svarar vänligt att det inte är någon annan som har klagat och de byter olja precis som de ska. Ett mysterium med andra ord.

Jaha, tänker jag. Nu har jag gjort min plikt som kund. Men... om vi tyckte att något smakat så illa att vi bestämt oss för att ta mod till oss och klaga, borde inte McDonald's tacka mig och ge mig någon liten kompensation för detta? En ynka liten gratis kopp kaffe som tack för hjälpen skulle ha räckt för att blidka mig och räckt för att aldrig skriva detta blogg-inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Den som väntar på DN...

...väntar tydligen aldrig för länge. I morse, sex arbetsdagar efter jag ringt mitt första samtal till kundtjänst och 10 dagar utan morgontidning, ringde jag mitt tredje samtal till DN kundtjänst. Och äntligen fick jag prata med någon som tog tag i saken.

Han struntade i Bosse och fattade ett eget beslut om att jag skulle få tidningen tillbaka, men vi måste vara utan tidningen fram till den 9 september. Vi behöver inte betala för de två veckor som vi inte fått tidningen. Och han bad om ursäkt.

Som kund är man inte bortskämd, man blir glad och lite varm i hjärtat för en ursäkt. Men innerst inne tycker jag att de kunde ha bjudit på en vecka till, med tanke på allt arbete jag lagt ner för att få fortsätta vara deras prenumerant! Det är det som kallas kompensation. Och behandlar man klagomål på rätt sätt kan man till och med få mer lojala kunder än tidigare. Vill ni veta mer om detta, Dagens Nyheter, hör gärna av er.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2008-09-04

Godismässa

Jag som brukar säga att man ska vara försiktig med att bjuda på godis när man ställer ut. Går det verkligen ihop med den image som företaget önskar?

Men alla sådana råd kan man glömma när det gäller en sådan här mässa. Det var Toms som ordnade en egen godismässa på Träcentrum i Nässjö i dag. Vilken lycka att bli bjuden dit! Men jag fick nöja mig med att ta en bild.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2008-09-02

Att sälja skor

I stället för att fortsätta min klagovisa över Bosse the Teamleader på DN som aldrig ringer mig, så vill jag berätta om en mycket duktig skoförsäljare på Drömskor på Fleminggatan i Stockholm.

Hon kom direkt fram till oss och frågade vad vi var ute efter och gav oss sedan en rad förslag på lämpliga skor. Hon engagerade sig utan att vara framfusig och det slutade med att hon fick 875 kronor av mig och jag fick två par barnskor i utbyte.

Och kanske, kanske tycker jag lite extra mycket om henne på grund av att hon frågade om jag och min åtta år yngre syster var tvillingar.

2008-09-01

Väntans tider

Det är väl lika bra att jag betalar en av DN-fakturorna jag fått, tänker jag. I väntan på Bosse. Dumt att ta den fakturan som gäller avslutad prenumeration. Så jag tar den där jag betalar för hela augusti ut, trots att vi inte har fått någon tidning på en vecka.

To be continued...

Mycket nu för Bosse

Jag: Ingen har ringt mig. Vi vill ha vår DN tillbaka!
Hon: Det kan bero på att det var så mycket förra veckan. Men jag ska stöta på Bosse igen.
(Jag tänker: Men ni lovade ju mig i torsdags att han skulle ringa på fredag!)
Jag: Ja, gör det. Vi har inte fått någon tidning på över en vecka!
Hon: Finns det något telefonnummer vi kan nå dig på?
(Jag tänker: Men det fick ni ju redan i onsdags!!! Har ni inga rutiner? Är det första gången ni måste ringa upp en kund?)
Jag: 070-7255145.

Kommer kundservice att få tag i Bosse? Får Bosse få en lucka under dagen? Är Åsa på hans prioritetslista? Eller kommer Åsas mobiltelefon vänta förgäves på hans samtal? Och hur kommer det hela att sluta - får Åsa nog och ringer till SvD i stället?

Fortsättning följer.

Läs även andra bloggares åsikter om kundservice, DN, Dagens Nyheter